Pogosto nepopolne oz. pomanjkljive informacije, čeprav že minimalna količina alergena pri bolniku lahko sproži hudo reakcijo.

Alergijske bolezni so v porastu. Ocenjuje se, da je v razvitem svetu na hrano alergičnih med 2 % in 10 % ljudi. Učinkovitega zdravila za alergijo na hrano ni, bolnikom preostane le, da se alergenom (hrani, na katero so alergični) popolnoma izogibajo.

zoom Preverite: tabela z ocenami in konkretni podatki

Sliši se enostavno, a žal ni tako, svojevrsten izziv postane prehranjevanje izven doma. To se je potrdilo tudi na primerjalnim ocenjevanjem, na katerem smo preverili, na kakšen način slaščičarne na prodajnem mestu navajajo alergene, kako dobro je osebje v slaščičarni podučeno o alergenih in kako osebje skrbi, da ne pride do navzkrižne kontaminacije zaradi rabe istih kuhinjskih pripomočkov, ki je bil izveden v 16 slaščičarnah v šestih mestih po Sloveniji. Prav nobena od slaščičarn ni dobila ocene zelo dobro, oceno dobro so dobile le 3, vse ostale pa oceno pomanjkljivo oz. nezadovoljivo.

navedek1

Ponudniki se morajo zavedati dejstva, da jim ljudje zaupajo svoje zdravje,

navedek2

je izpostavila Nataša Forstner Holešek ter jih pozvala: "Bodite vredni tega zaupanja in skrbno označite prisotnost oz. odsotnost alergenov v vaših izdelkih."

Potrošnik z alergijo na hrano nedvomno potrebuje točne informacije o prisotnosti alergenov v živilih, ki mu morajo biti zagotovljene tako pri prepakiranih živilih, ki jih kupi v trgovini, kot pri nepredpakiranih živilih, ki so na voljo v obratih javne prehrane, na primer v slaščičarnah.

To je jasno določeno tudi v Uredbi (EU) št. 1169/2011 o zagotavljanju informacij potrošnikom. "Zakonodaja določa, da morajo biti podatki o alergenih navedeni čitljivo in na dobro vidnem mestu na vsaj enem od mest, kjer so nepredpakirana živila na voljo oz. kjer je ponudba jedi predstavljena (npr. jedilni list, pano, plakat, ekran)," je poudarila Nika Kremić iz MIPORja in dodala:

navedek1

Nad rezultatom pregleda slaščičarn smo razočarani. Čeprav lahko alergije na hrano resno ogrozijo zdravje ali celo življenje posameznika in čeprav je zakonodaja na tem področju relativno dobro urejena, nobena od slaščičarn ni dobila ocene zelo dobro.

navedek2

Pomanjkljive informacije ali informacij preprosto ni bilo
V slaščičarno so se odpravili kot običajni potrošniki, s predpostavko, da imamo eno od alergij na hrano (npr. na sojo ali mleko). Oseba s katero koli alergijo verjetno nima ne potrebe ne želje, da bi s tujci delila informacije o svojem zdravstvenem stanju, zato smo najbolje ocenili tista prodajna mesta, ki so imela alergene označene na meniju oziroma ponudbi, na voljo na vsaki mizi. Tako bi lahko potrošnik v miru pregledal ponudbo in izbral ustrezno živilo, ne da bi mu bilo treba vsem razlagati, kakšno alergijo ima. Med pregledanimi slaščičarnami so bile le redke, ki so imele označene informacije o alergenih za celotno ponudbo živil. Celotno ponudbo, vključno z napitki, smo našli le v slaščičarnah Dulcis in Cacao v Ljubljani ter Kroštola v Kopru.

Med pomanjkljivostmi pri navajanju informacij o alergenih pa je bilo pogosto tudi nepopolno označevanje oreščkov in glutena. "Pri ponudbi in označevanju hrane brez glutena se morajo vsi v slaščičarni (slaščičarji in strežno osebje) zavedati, da že minimalna količina moke ali drobtin, lahko povzroči hudo reakcijo in okvari tanko črevo bolnika za več let. Nekateri imajo akutno reakcijo na gluten, dobijo prebavne težave in bruhajo, prav vsem bolnikom s celiakijo pa zaužitje glutena zelo škoduje. Črevo potrebuje tudi do 3 mesece, da se regenerira po enem samem prekršku. Dovoljena količina je 20 mg/kg izdelka. Zato je pri pripravi, hrambi in postrežbi slaščic brez glutena potrebna posebna previdnost. Do hudih posledic, tudi do anafilaktičnega šoka pa lahko pride tudi pri zaužitju drugih alergenov, predvsem oreščkov," je opozorila Nataša Forstner Holešek, prehranska strokovnjakinja in strokovna sodelavka Slovenskega društva za celiakijo.

Ne zanašajte se le na znanje osebja!
Poleg pisnih informacij o alergenih v ponudbi slaščičarn nas je zanimalo tudi znanje osebja, zaposlenega v slaščičarni in način dela oz. preprečevanje navzkrižne kontaminacije z alergenom. Slednje smo preverili prek ločevanja pribora pri strežbi sladoleda. Spremljali smo, ali osebje za različne vrste sladoleda uporablja ločen pribor oz. pribor ločuje. "Le v petih od skupno 16 slaščičarn je bilo ločevanje pribora ustrezno, in sicer so imeli za vsako vrsto sladoleda posebno lopatko. To je elegantna rešitev za preprečevanje navzkrižne kontaminacije," je predstavila rezultate Nika Kremić. Zaskrbljujoče pa je bilo tudi znanje osebja o alergenih. Ko smo jih povprašali za priporočilo izdelka brez določenega alergena (npr. mleka, soje, glutena), so bili večinoma presenečeni, pogosto so kaj priporočili bolj kot ne na pamet. Ko smo jih povprašali, kako prepričani so o svojem priporočilu, so se posvetovali z drugim članom osebja ali pa prinesli seznam, češ naj si sami izberemo ustrezen izdelek. Najboljše znanje osebja o alergenih smo zasledili v Sladoledarni in v slaščičarni Kroštola v Kopru.

Predstavitev s tiskovne konference

Primerjalno ocenjevanje informacij o alergenih v ponudbah slaščičarn je bilo izvedeno v sklopu primerjalnih ocenjevanj, ki jih Mednarodni inštitut za potrošniške raziskave (MIPOR) izvaja v okviru koncesije RS za opravljanje javne službe izvajanja primerjalnih ocenjevanj blaga in storitev. Medije naprošamo, da ob komuniciranju rezultatov primerjalnega ocenjevanja navedejo sofinancerja tj. Ministrstvo za gospodarski razvoj in tehnologijo.

 

E-novice

Želite biti na tekočem z aktualnimi novicami?
Naročite se na e-novice še danes!
Joomla Extensions powered by Joobi

Poznate pravice potrošnikov pri uveljavljanju stvarne napake?

www.vemvec.si

Ta stran uporablja piškotke.

Z nadaljevanjem obiska strani soglašate z njihovo uporabo. Več o piškotkih ...

Razumem

Katere piškotke uporabljamo na strani in zakaj?


Kaj so piškotki?
Piškotki so sporočila, ki jih strežnik, na katerem je postavljeno posamezno spletno mesto, prenese na obiskovalčev trdi disk. V njih se shranijo podatki za kasnejšo uporabo (obisk), katerih namen je identifikacija obiskovalca spletnega mesta, njegovega spletnega brskalnika in računalnika. 
Piškotki so tako dobri kot slabi, dejstvo pa je, da si brez njih ne moremo niti predstavljati pregledovanja spletnih strani.

Zakaj so piškotki potrebni?
So temeljnega pomena za zagotavljanje uporabniku prijaznih spletnih storitev. Interakcija med spletnim uporabnikom in spletnim mestom je s pomočjo piškotkov hitrejša in enostavnejša. Z njihovo pomočjo si spletno mesto zapomni posameznikove preference in izkušnje, s tem je prihranjen čas, brskanje po spletnih mestih pa bolj učinkovito in prijazno.
Na primer:

Piškotki za oglaševanje
Na naši spletni strani ni oglaševalskih piškotov.

Piškotek Facebook
Omogoča deljenje vsebine v spletno družbeno omrežje Facebook.

Piškotek Twitter
Omogoča deljenje vsebine v spletno družbeno omrežje Twitter.

Piškotek za prijavo na e-novice 
Sodi med t.i. 1st party piškotke. Uporabljamo ga le za zabeleženje e-naslova obiskovalca, ki se prijavi na e-novice na strani PotrošnikovZOOM. Z njim ne opravljamo nobene analitike obiskovalcev. Gre za t.i. 1st party piškotek, za katerega ni potrebna izrecna privolitev obiskovalca. Piškotek traja le za čas obiska na spletni strani.

Google & Google Analytics
Google Analytics uporabljamo za analizo prometa na naši spletni strani (število posameznih obiskovalcev, število ogleda vsebin, času preživetem na naši spletni strani, uporabljenih programih za ogled strani). Google Analytics uporabljamo tudi za analizo najbolj zanimivih vsebin na naši spletni strani, ter učinke porabljenega denarja za oglaševanje v Google Adwords, kadar se odločimo za oglaševanje določene besede.

Piškotek Flash 
To je piškotek, ki ga ima na svojem računalniku večina uporabnikov spleta in omogoča ogled spletnih videov ali poslušanje glasovnih posnetkov. Na naši spletni strani je potreben za ogled brošur v načinu listanja in video vsebin. 
Več podatkov o piškotkih Flash je na spletni strani http://helpx.adobe.com/flash-player.html
V primeru, da uporabljate Firefox, lahko izberete opcijo, ki omogoča zaznavo in izbris Flash piškotkov.

Kako pobrišem vse piškotke?

Kako pobrišem posamezen piškotek?

Onemogočenje piškotkov 
Vi odločite, ali boste dovolili shranjevanje piškotkov na vaši napravi. Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v vašem spletnem brskalniku. 
Za informacije o nastavitvah za piškotke izberite spletni brskalnik, ki ga uporabljate. 
- Chrome, https://support.google.com/chrome/answer/95647?hl=sl-sl&p=cpn_cookies
- Firefox http://support.mozilla.org/sl/kb/Kako%20aktivirate%20in%20deaktivirate%20pi%C5%A1kote
- Interne Explorer 9 http://windows.microsoft.com/sl-si/windows7/how-to-manage-cookies-in-internet-explorer-9
- Internet Explorer 7 in 8 http://windows.microsoft.com/sl-si/windows-vista/block-or-allow-cookies
- Opera (stran v angleškem jeziku) http://www.opera.com/help/tutorials/security/cookies/
- Safari (stran v angleškem jeziku) http://support.apple.com/kb/PH11913


Če piškotke izključite, so lahko nekatere možnosti spletne strani onemogočene.

V primeru, da bi nas o piškotkih na naši spletni strani radi še kaj vprašali, vam bomo z veseljem pojasnili! Pišite nam na mipor@zps.si.