Nakupovanje živil po spletu je lahko priročna rešitev, ko za obisk trgovine nimamo časa ali se mu želimo celo izogniti. Glede na rezultate naše spletne ankete se večina potrošnikov za spletni nakup odloči zaradi priročne dostave na dom in prihranka časa, izognejo se tudi gneči.
Prednosti spletnega nakupovanja »špecerije« odkriva vse več potrošnikov, mnogi so ga prvič preizkusili med epidemijo, ko je nakupovanje v klasičnih trgovinah postalo precej neprijetno.
Na povečano zanimanje potrošnikov so se trgovci hitro odzvali. Pred epidemijo je spletni nakup živil omogočala le peščica večjih, lani pa so tudi številni veleprodajalci živil vzpostavili spletne trgovine, namenjene potrošnikom.
Zanimalo nas je, kakšna je uporabniška izkušnja pri nakupu živil v spletnih trgovinah, v katerih najpogosteje nakupujte. V primerjalno ocenjevanje smo vključili sedem spletnih trgovinah z živili.
Pri vseh smo preverili pestrost ponudbe, postopek naročanja, dostopnost informacij na spletu in dostavo tako, da smo pri vseh ponudnikih poskušali kupiti 11 živilskih izdelkov: kruh, mleko, kislo smetano, jajca, sveže piščančje prsi, hrenovke, banane, paradižnik, zamrznjen grah, kisle kumarice in gin.
Kakšna je izkušnja nakupa živil prek spleta v Sloveniji?
Najbolj udoben spletni nakup živil, kjer lahko sami izberete termin in do dvourni časovni interval omogočajo trije ponudniki: trgovina.mercator.si, spar.si, hitrinakup.com, ki so prejeli skupno oceno dobro.
Pri teh ponudnikih je ponudba živil najbolj pestra, omogočajo pa tudi prilagajanje količin naročenih živil. Predno se odločite za nakup v spletnih trgovinah kvibo.si in preprosto.je, dobro premislite, ali ste se zgoraj omenjenemu udobju in pestrosti ponudbe pripravljeni odpovedati.
Pri preprosto.je podatka o dostavi pred zaključkom naročila ne boste dobili, pri kvibo.si pa dostavljajo samo v dopoldanskem času, prav tako pa ob živilih ne boste našli hranilne vrednosti in seznama sestavin za lažji in premišljen izbor živil.
Označb ob živilih ne boste našli niti pri ponudniku enostavno.je, ki je prejel skupno oceno nezadovoljivo. Nakupa pri tem ponudniku ne priporočamo, saj se vam lahko zgodi, da vam določenih izdelkov brez pojasnila ne bodo dostavili.
Naročilo: hitro in preprosto
Prav vse spletne trgovine omogočajo dobro uporabniško izkušnjo, saj so pregledne, omogočajo preprosto naročanje, hitri pregled košarice, hitro in napredno iskanje izdelkov. Velikokrat je mogoče oblikovati tudi nakupovalni seznam.
Pogosto ponujajo dodatne vsebine za pomoč potrošnikom (video nasveti, vprašanja in odgovori, aplikacija za komunikacijo z ponudnikom). Z izjemo spletne trgovine hitrinakupi.com omogočajo tudi brskanje po ponudbi brez predhodne prijave.
Nakup brez registracije omogočajo le kvibo.si, zagriz.si in preprosto.je, pri ostalih se boste morali registrirati najkasneje pred nakupom oziroma pregledom košarice.
Informacije pred nakupom: označbe na spletu so pomanjkljive
Na odločitev, ali bomo pri izbranem spletnem ponudniku opravili nakup, najbolj vplivajo informacije, ki so potrošniku na voljo pred nakupom.
S splošnimi pogoji so, pričakovano, opremljene vse spletne trgovine, običajno se nahajajo na dnu spletne strani, le pri kvibo.si so na razpolago šele ob zaključku nakupa. Večinoma v pogojih najdemo vse pomembne informacije kot so dostava, načini plačila …
Informacije glede možnosti vračanja embalaže, kot so steklenice in zaboji, so na spletu bolj skope. Možnosti vračila embalaže smo zasledili le pri trgovina.mercator.si in spar.si.
Pred nakupom bi moral potrošnik dobiti obvezne podatke o živilih. Največ tovrstnih informacij smo našli na spletni strani zagriz.si, ki je edina spletna trgovina z ustrezno označenim poreklom pri mesu, sadju in zelenjavi.
V spletnih trgovinah kvibo.si in enostavno.je obveznih informacij ob predstavitvi živil sploh ni bilo, pri ostalih pa smo kljub zakonodajni zahtevi ugotovili, da manjka podatek o poreklu živil. Do podobne ugotovitve smo prišli tudi lani, ko smo preverjali nakup zelenjave po spletu.
Tudi pri opozorilih so ponudniki skopi, kar pri dveh (hitrinakup.com in enostavno.je) je pri alkoholni pijači manjkalo opozorilo, da živilo ni primerno za otroke.
Dva ponudnika, kvibo.si in enostavno.je sta za informacije, ki so na voljo pred nakupom, prejela oceno nezadovoljivo, predvsem, ker ne navajajo zakonsko obveznih informacij ob živilih, kot so sestavine, hranilna vrednost in poreklo.
Izbira živil ni vedno pestra
Najbolj pestro ponudb živil imajo pri trgovina.mercator.si, spar.si in hitrinakup.com. Pri ostalih smo v ponudbi najpogosteje pogrešali predvsem sveže izdelke (kruh, meso, pasterizirano mleko, sadje in zelenjava). Kvibo.si ne prodaja pijač.
Z izjemo omenjenih treh trgovin, ponudniki ne omogočajo prilagajanja količin na manj kot kilogram, ponujeni izdelki pa so velikokrat v izjemno velikih pakiranjih, ki so neobičajna za gospodinjstva, na primer 2,5 kilograma zamrznjenega graha ali kilogram hrenovk.
Večina ponudnikov zagotavlja različne možnosti plačila, največ jih ponuja zagriz.si, poleg spletnega plačila s karticami in po predračunu še plačilo po povzetju s kartico in gotovino. Pri hitrinakup.com ni mogoče plačilo z gotovino, pri kvibo.si pa ne s kartico, nakup lahko poravnate le z gotovino ali po predračunu.
Pri izbiri plačila po predračunu vam pri enostavno.je iz košarice odstranijo izdelke, ki jih je potrebno stehtati (na primer sadje, zelenjava), ostali ponudniki pa ob izbiri plačila s kartico, večinoma rezervirajo višji znesek in potem praviloma razliko vrnejo na kartico.
Le pri kvibo.si ne vračajo zneskov do 0,50 evra. Če imate katero od kartic zvestobe, jo boste lahko uporabili tudi pri spletnem nakupu.
Dostava: ne povsod in ne vedno
Večina spletnih trgovcev dostavlja v večja mesta, le dva (Kvibo in Mercator) z dostavo pokrivata celotno Slovenijo. Spletno trgovino ima sicer tudi ponudnik Jagros (trgovinejager.com), dostavljajo po celotni Sloveniji, a imajo omejeno ponudbo živilskih izdelkov, zato ga v pregled nismo vključili.
Za brezplačno dostavo je treba nakupiti za več kot 40, ponekod tudi za več kot 80 evrov. V nasprotnem primeru vam za dostavo zaračunajo od enega do pet evrov, odvisno od vrednosti naročila. Večina zahteva tudi minimalno naročilo v višini vsaj 20 evrov, pri nekaterih celo 60 evrov.
Dostavo katerikoli dan v tednu omogočata le trgovina.mercator.si in hitrinakup.com, dostavo v soboto pa spar.si in preprosto.je. Pri ostalih dostava poteka le od ponedeljka do petka. Z izjemo kvibo.si, ki dostavlja le v dopoldanskem času, ostali omogočajo tudi dostavo v popoldanskem času.
Pri spletnem naročanju si najbolj želimo, kar se da natančne informacije o dnevu in uri dostave. Našim pričakovanjem so se pri najbolj približali trije ponudniki: trgovina.mercator.si, spar.si, hitrinakup.com, kjer lahko željeni termin in eno- do dvourni časovni okvir dostave izberete kar sami.
Pri kvibo.si in enostavno.je lahko pred naročilom izberete okvirni dan dostave, ne pa tudi časovni okvir. Preprosto.je ne omogoča izbire dneva dostave, a v primeru naročila do 20. ure dostavijo naslednji dan, omogočajo tudi popoldansko dostavo.
Pred zaključkom nakupa v spletni trgovini zagriz.si nismo zasledili podatka o dnevu dostave, kar po našem mnenju ni v skladu z Zakonom o varstvu potrošnikov (ZVPot).
Po opravljenem naročilu so nam vsi ponudniki potrditev poslali tudi po elektronski pošti. Večinoma smo naročeno prejeli naslednji dan, nekaj minut pred dostavo so nas poklicali. Pri hitrinakup.com in zagriz.si so nam čas dostave sporočili še s sporočilom na mobilni telefon.
Dostavljeni izdelki ne dosegajo vedno pričakovanja
Po dostavi naročenih izdelkov smo preverili vsebino in vizualno ocenili spoštovanje »hladne verige« pri hlajenih in zamrznjeni izdelkih. Pozornost smo namenili tudi rokom uporabe dostavljenih izdelkov, skladnosti označbe z zakonodajo in preverili, ali se označba na izdelku ujema z opisom v spletni trgovini.
Pri večini ponudnikih smo tisto, kar smo naročili, tudi prejeli. Neprijetno nas je presenetil le ponudnik enostavno.je, pri katerem nismo prejeli naročenega mesa, hrenovk in kruha – niti pojasnila, zakaj naročenega niso dostavili. No, manjkajočih izdelkov nam vsaj zaračunali niso …
Po naših ocenah je za hladno verigo dobro poskrbljeno, saj noben izdelek ni bil odtajan ali topel. Večina je bila nepoškodovana, le zamrznjen grah je imel v enem primeru (kvibo.si) poškodovano embalažo. Ponudnik preprosto.je je nerodno zložil izdelke v dostavno embalažo ter pri tem poškodoval paradižnik in banane.
Izdelke z najdaljšimi roki uporabe smo prejeli pri hitrinakup.com in preprosto.je. Le dva izdelka sta bila ob prejemu tik pred iztekom roka uporabe: mleko iz trgovina.mercator.si (3 dni do roka) in kilogram hrenovk, naročenih pri kvibo.si (5 dni do roka).
V večini primerov so se označbe na izdelkih skladale z opisom v spletni trgovini. Pomanjkljivosti smo odkrili le pri preprosto.je in zagriz.si, pri obeh smo neskladje ugotovili pri enem izdelku. Hrenovke, ki smo jih naročili pri preprosto.je, smo prejeli brez označbe v slovenščini.
Avtorica: Nika Kremić