V primerjalnem ocenjevanju čajev z gozdnimi sadeži, ki smo ga izvedli pred dvema letoma, smo odkrili številne napake pri označevanju oziroma informiranju potrošnikov o izdelku. Gozdni sadeži, predstavljeni na embalažah pregledanih čajev, so predstavljali manjšino čajne mešanice ali pa so bile v čajih prisotne le njihove arome. V upanju, da se je stanje na trgu izboljšalo, smo se odločili za ponoven pregled ponudbe čajev z gozdnimi sadeži. Vključili smo 13 sadnih mešanic čajev z gozdnimi sadeži različnih blagovnih in trgovskih znamk, ki smo jih nakupili v ljubljanskih trgovinah.

Sadni čaji so med slovenskimi potrošniki zelo priljubljeni, na kar kaže tudi pestra ponudba na trgovskih policah. Žal se velikokrat izkaže, da se za slikami sadežev na embalaži čajev skrivajo zgolj prazne obljube, saj vsebujejo zelo malo gozdnih sadežev ali le njihove arome, kar se je izkazalo tudi tokrat. Le en izdelek je bil ocenjen dobro, osem jih je dobilo oceno povprečno, štirje pa oceno nezadovoljivo – predvsem zaradi dodanih nepotrebnih aditivov in arom, potratne embalaže in slik na njej, ki zavajajo glede vsebine.

tabela

Kaj je razlika med pravim, zeliščnim in sadnim čajem?
Poznamo več vrst čajev, a pravi čaj je tisti, ki je pripravljen iz čajevca (Camellia sinesis Linaeus O. Kuntze). Če je fermentiran, ga poimenujemo črni čaj, nefermentiranega pa zeleni čaj. Poznamo še zeliščni čaj, ki je pripravljen iz posušenih cvetov, listov, nadzemnih delov, korenin, plodov, sadežev, semen in drugih delov rastlinskih surovin ter sadni čaj iz posušenega sadja.

Aromatizirani čaj je izdelek, pripravljen iz pravega čaja ali mešanice pravega, zeliščnega ali sadnega čaja, ki so mu dodane različne arome in se mora označiti kot »aromatiziran čaj«. Dejstvo je, da lahko le s prebiranjem sestavin izvemo, ali gre za čajno mešanico navedenih sadežev in zelišč ali pa je dodana samo aroma sadežev, ki jih ponazarja slika na embalaži. Posamezen izdelek je narejen po recepturi proizvajalca, zato se sestavine med različnimi aromatiziranimi čaji zelo razlikujejo. Tudi pri nakupu čajev tako potrošnik ve, kaj kupuje, a le, če skrbno prebere sestavine, navedene na hrbtni strani embalaže izdelka.

P1070869Do štiri plasti embalaže
Večina izdelkov je bila čistih in nepoškodovanih. S trajnostnega vidika smo pregledali in ocenili, v koliko slojev embalaže so ovite pregledane čajne mešanice. Embalaža osmih izdelkov je bila ovita še v dodatno prozorno folijo. Pri večini čajev so bile čajne vrečke še dodatno posamično pakirane v manjšo papirno ali plastično embalažo. Kar šest čajnih mešanic je bilo ovitih v štiri sloje embalaže. 

Kam z odpadki?
Glede na to, da pri nakupu čaja dobimo še veliko različnih vrst embalaže, bi bilo od proizvajalcev odgovorno, da na embalaži označijo, kam naj potrošnik določeno embalažo odvrže. Pri nekaterih čajih je vsaj za škatlico in dodatno ovojno vrečko navedeno, da gre za papir, medtem ko za ovoj ni navodil. Po podatkih nekaterih komunalnih podjetij naj bi celofan odvrgli med navadne odpadke, uporabljeno čajno vrečko pa med biološke odpadke.

Gozdni sadeži le za okras ali v obliki arome
Prednja stran embalaže vseh preglednih čajev potrošnika vabi z napisi in sliko velikih svežih jagod, malin, robid in borovnic ter drugih gozdnih sadežev. Cvetovi hibiskusa, plodovi šipka in jabolk, ki so na seznamu sestavin našteti med prvimi in predstavljajo običajno več kot polovico mešanice, pa so le redko prikazani na sliki na embalaži.

Preverili smo, koliko gozdnih sadežev, izpostavljenih s sliko na sprednji strani, vsebujejo izbrani čaji. Osem čajev je vsebovalo od 0,3 do 19 odstotkov gozdnih sadežev, predstavljenih s sliko. Dva izdelka sta vsebovala gozdne sadeže, proizvajalec pa ni navedel njihovega deleža v izdelku. Trije čaji, Herba Medica, Mogota in Spar celo sploh ne vsebujejo gozdnih sadežev, temveč le njihove arome. Take predstavitve izdelkov seveda zavajajo in napeljujejo k nakupu nečesa, kar ni glavna vsebina izdelka. Potrošnik ob pogledu na opis in embalažo namreč pričakuje, da izdelek vsebuje gozdne sadeže oziroma, da prav ti sadeži predstavljajo prevladujoči del izdelka.

Potrošniške organizacije menimo, da bi morali opisi in slika predstavljati dejansko vsebnost izdelka, tudi glede na delež sestavine v izdelku - torej večje slike hibiskusa, šipka in jabolk in manjšo sliko gozdnih sadežev, a le, če jih izdelek vsebuje. Če bi proizvajalec ob sliki na sprednji strani označil še delež gozdnih sadežev, bi s tem potrošniku transparentno predstavil izdelek.

Le en izdelek brez aditivov in arom
Prav vsi pregledani čaji, z izjemo enega, so vsebovali aromo ali več različnih arom, nekateri pa tudi aditive, ki uravnavajo kislost. Matik, 1001 cvet, Teekanne in Herba Medica so vsebovali citronsko kislino, Loyd pa jabolčno kislino. Le en izdelek, dm Bio, je bil popolnoma brez aditivov in arom, kar je vsekakor pohvalno in dokaz ter vzpodbuda za druge proizvajalce, da temu zgledu sledijo in ponudijo izdelke brez nepotrebnih aditivov.

Primer dobre prakse: čaj Matik
Čaj Matik je v primerjalnem ocenjevanju, ki smo ga opravili pred dvema letoma, prejel najslabšo oceno pomanjkljivo, tokrat pa je bil na drugem mestu z oceno povprečno. Proizvajalec je spremenil recepturo čaja tako, da je mešanici dodal gozdne sadeže (prej je vseboval zgolj aromo). Prav tako je na sprednji strani embalaže s sliko označil še prisotnost šipka in hibiskusa v izdelku.

Označbe na čajih so dobre
Na vseh trinajstih izdelkih so navedeni vsi po zakonu obvezni podatki. Črke so glede na uredbo EU o informiranju potrošnikov o živilih pri vseh izdelkih dovolj velike, je pa branje deklaracije na nekaterih izdelkih oteženo, predvsem zaradi navedb v več jezikih (primer Loyd in Teekanne Bio). Prav vsi čaji imajo navodila za pripravo. Na nekaterih je poleg pisnih navodil za pripravo način priprave lepo prikazan tudi v obliki ilustracije, ki je potrošniku zelo prijazna, saj se hitro vidi, na kakšen način naj izdelek pripravi.

P1070867Označevanje dodatnih podatkov – opozorilo!
Čaj Loyd ima med sestavinami naveden sladki koren, ki je lahko škodljiv za zdravje določenih skupin ljudi. Na embalaži mora biti zato izpisano opozorilo, ki ga zahteva zakonodaja: `Vsebuje sladki koren – ljudje s povišanim krvnim tlakom naj se izogibajo prekomernemu uživanju.´ Čaj Loyd opozorilo ima, vendar ni opazno in se ga lahko hitro prezre.

Cena čajev
Cena ocenjevanih vzorcev čajev se giblje od 0,04 pa do 0,14 evra na čajno vrečko. Čeprav cena ni merilo za kakovost izdelka, pa se je v tokratnem primerjalnem ocenjevanju najbolje odrezal dražji izdelek, ki ima hkrati še ekološki certifikat. Tik za njim so najcenejši med pregledanimi izdelki.

Naš nasvet:

  • Glede na to, da je v čajih veliko hibiskusa in šipka ter delcev suhih jabolk in zelo malo gozdnih sadežev ali le aroma, bi bilo morda bolje kupiti čaj hibiskusa ali šipka ter mu dodati posušene gozdne sadeže po okusu. Seveda pa aroma takega čaja ne bo tako močna kot pri čajih z dodanimi aromami.
  • Pri nakupu čajev preverite seznam sestavin na hrbtni strani, saj vas lahko slikovna predstavitev na embalaži hitro zavede.
  • Mešanico čaja si lahko pripravimo tudi doma iz nabranih posušenih zelišč, ki ji dodamo posušene gozdne sadeže. Gozdne sadeže na drobno narežemo, saj bo tako imel čaj močnejšo aromo.

Osnovni podatki o ocenjevanju 

 

Ta stran uporablja piškotke.

Z nadaljevanjem obiska strani soglašate z njihovo uporabo. Več o piškotkih ...

Razumem

Katere piškotke uporabljamo na strani in zakaj?


Kaj so piškotki?
Piškotki so sporočila, ki jih strežnik, na katerem je postavljeno posamezno spletno mesto, prenese na obiskovalčev trdi disk. V njih se shranijo podatki za kasnejšo uporabo (obisk), katerih namen je identifikacija obiskovalca spletnega mesta, njegovega spletnega brskalnika in računalnika. 
Piškotki so tako dobri kot slabi, dejstvo pa je, da si brez njih ne moremo niti predstavljati pregledovanja spletnih strani.

Zakaj so piškotki potrebni?
So temeljnega pomena za zagotavljanje uporabniku prijaznih spletnih storitev. Interakcija med spletnim uporabnikom in spletnim mestom je s pomočjo piškotkov hitrejša in enostavnejša. Z njihovo pomočjo si spletno mesto zapomni posameznikove preference in izkušnje, s tem je prihranjen čas, brskanje po spletnih mestih pa bolj učinkovito in prijazno.
Na primer:

Piškotki za oglaševanje
Na naši spletni strani ni oglaševalskih piškotov.

Piškotek Facebook
Omogoča deljenje vsebine v spletno družbeno omrežje Facebook.

Piškotek Twitter
Omogoča deljenje vsebine v spletno družbeno omrežje Twitter.

Piškotek za prijavo na e-novice 
Sodi med t.i. 1st party piškotke. Uporabljamo ga le za zabeleženje e-naslova obiskovalca, ki se prijavi na e-novice na strani PotrošnikovZOOM. Z njim ne opravljamo nobene analitike obiskovalcev. Gre za t.i. 1st party piškotek, za katerega ni potrebna izrecna privolitev obiskovalca. Piškotek traja le za čas obiska na spletni strani.

Google & Google Analytics
Google Analytics uporabljamo za analizo prometa na naši spletni strani (število posameznih obiskovalcev, število ogleda vsebin, času preživetem na naši spletni strani, uporabljenih programih za ogled strani). Google Analytics uporabljamo tudi za analizo najbolj zanimivih vsebin na naši spletni strani, ter učinke porabljenega denarja za oglaševanje v Google Adwords, kadar se odločimo za oglaševanje določene besede.

Piškotek Flash 
To je piškotek, ki ga ima na svojem računalniku večina uporabnikov spleta in omogoča ogled spletnih videov ali poslušanje glasovnih posnetkov. Na naši spletni strani je potreben za ogled brošur v načinu listanja in video vsebin. 
Več podatkov o piškotkih Flash je na spletni strani http://helpx.adobe.com/flash-player.html
V primeru, da uporabljate Firefox, lahko izberete opcijo, ki omogoča zaznavo in izbris Flash piškotkov.

Kako pobrišem vse piškotke?

Kako pobrišem posamezen piškotek?

Onemogočenje piškotkov 
Vi odločite, ali boste dovolili shranjevanje piškotkov na vaši napravi. Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v vašem spletnem brskalniku. 
Za informacije o nastavitvah za piškotke izberite spletni brskalnik, ki ga uporabljate. 
- Chrome, https://support.google.com/chrome/answer/95647?hl=sl-sl&p=cpn_cookies
- Firefox http://support.mozilla.org/sl/kb/Kako%20aktivirate%20in%20deaktivirate%20pi%C5%A1kote
- Interne Explorer 9 http://windows.microsoft.com/sl-si/windows7/how-to-manage-cookies-in-internet-explorer-9
- Internet Explorer 7 in 8 http://windows.microsoft.com/sl-si/windows-vista/block-or-allow-cookies
- Opera (stran v angleškem jeziku) http://www.opera.com/help/tutorials/security/cookies/
- Safari (stran v angleškem jeziku) http://support.apple.com/kb/PH11913


Če piškotke izključite, so lahko nekatere možnosti spletne strani onemogočene.

V primeru, da bi nas o piškotkih na naši spletni strani radi še kaj vprašali, vam bomo z veseljem pojasnili! Pišite nam na mipor@zps.si.