Ko smo načrtovali prispevek o nakupu zelenjave, nismo imeli v mislih nakupovanja po spletu. Obiskati smo želeli oddelke z zelenjavo v običajnih trgovinah in trgovskih centrih. A vmes je prišlo do epidemije in številni potrošniki so se prestavili v spletne trgovine, zato smo se odločili, da jim sledimo.
Pojasnilo: naročila smo opravili ob koncu aprila 2020, torej v času epidemije in posebnih ukrepov. Uporabniška izkušnja odraža takratno stanje in se je od takrat lahko spremenila.
V primerjalnem ocenjevanju smo tako pregledali in ocenili, kako potekata naročanje in nakup izbrane košarice zelenjave pri spletnih ponudnikih, ter kakšne informacije so nam na voljo pred nakupom. Zelenjavo smo naročili pri devetih ponudnikih, ki imajo vzpostavljeno spletno trgovino in omogočajo dostavo na dom, povezave do njihovih trgovin smo našli v spletnem iskalniku, pomagali so nam tudi odgovori na anketo, ki smo jo med potrošniki izvedli v aprilu. Trije ponudniki so prejeli skupno oceno nakupa zelenjave na spletu dobro, pet povprečno in en pomanjkljivo.
Tabela z rezultati ocenjevanja (kliknite na fotografijo za povečavo)
Glede na rezultate spletne ankete se je nakup zelenjave po spletu bistveno povečal. Kar 60 odstotkov vprašanih zelenjave pred epidemijo ni naročalo po spletu. Vprašani najpogosteje kupujejo zelenjavo na spletu na tedenski ravni, večina pa vsaj nekajkrat mesečno. Tretjina poleg sadja in zelenjave pri istem ponudniku na spletu kupi še druge izdelke. Od zelenjave se v košarici najpogosteje znajdejo korenje, solata, čebula in bučke, od sadja pa jabolka, banane in citrusi.
V nakup po spletu potrošnike prepriča predvsem možnost dostave na dom in nakup brez kontakta, zanima jih lokalna ponudba ter bolj sveži izdelki. Pomembno jim je, od kod izdelek prihaja in kako je pridelan. Večina raje izbere ekološke pridelke. |
Opomba:
Po izvedeni raziskavi smo opazili, da so na naslovu showfood.moja-kosarica.si, prenehali s prodajo zelenjave po spletu in se vrnili svoji primarni dejavnosti. Kljub temu da smo zelenjavo naročili tudi pri njih, nas o tem niso obvestili po elektronski pošti, informacijo smo odkrili, ko smo ponovno obiskali njihovo spletno stran.
Informacije pred nakupom
Sprva smo se lotili ocenjevanja informacij, ki so nam na voljo preden se odločimo, ali in kaj bomo pri spletnem ponudniku kupili. Med drugim nas je zanimalo, kako pregledna in preprosta za uporabo je spletna trgovina, ali so na voljo splošni pogoji in kakšna je njihova vsebina, preverili smo, ali se je pred nakupom treba registrirati in ali je ob pridelkih navedeno, od kod prihajajo oziroma, kje so zrastli.
Največ informacij smo našli na spletnih straneh zeleni-zabojček.si in spoljanamizo.si, ki sta edini, na katerih je poreklo ustrezno in jasno označeno. Pri gajbica.si in oskrbimo.se boste poreklo našli le pri nekaterih izdelkih, pri kupujemdoma.si pa je zapisana le kmetija, ki prodaja blago, kar ne pomeni nujno, da vse prihaja z njihovih polj. Opozarjamo na neustrezno navedbo porekla pri zdravadostava.si, saj informacija o tem, da je, denimo, česen iz Slovenije ali Egipta, ni skladna z zakonodajo. Kljub zakonodajni zahtevi, je torej pri večini ponudnikov navajanje porekla neustrezno ali pa sploh ni označeno.
A za potrošnike je poreklo pomemben podatek, saj jih 63 odstotkov ta podatek pred nakupom preveri in kar 76 odstotkov raje kupi izdelek slovenskega porekla, če je le na voljo. Le 10 odstotkov vprašanih pa kupuje po spletu izključno slovenske pridelke. |
Kar pet ponudnikov: e-branjevka.si, gajbica.si, kupujemdoma.si, mojakmetija.si in oskrbimo.se, je za informacije, ki so na voljo pred nakupom, prejelo oceno pomanjkljivo. Poleg že omenjene pomanjkljivosti pri navedbi porekla pridelkov, smo se pri oskrbimo.se, mojakmetija.si in gajbica.si morali bolj potrditi in prebrskati več podstrani, da smo prišli do informacij o dostavi, načinih plačila in drugih pogojih nakupa. Pri mojakmetija.si informacije o načinih plačila nismo našli. Slabše smo ocenili tudi tiste ponudnike, kjer so podane informacije glede na izkušnjo nakupa netočne (e-branjevka.si, gajbica.si). Pri kupujemdoma.si pa moramo kupovanju biti še posebej pozorni, če želimo dostavo na dom, saj je to izbiro treba vsakič znova odkljukati, ko želimo nov izdelek dodati v košarico.
Registracija ob nakupu običajno ni potrebna. Izjema je oskrbimo.se, kjer je predhodna registracija obvezna, saj je dostop do naročilnice mogoč le prek povezave, ki jo ponudnik pošlje registriranim posameznikom.
V času epidemije so sistem skupinskega nakupovanja Nakupujmo skupaj nadgradili z dostavo v Ljubljani (oskrbimo.se). Ponudba je vidna le tistim, ki so registrirani v sistem Nakupujmo skupaj in le znotraj določenega časa naročanja, običajno od petka do nedelje. Na strani je dovolj informacij o tem, kako vse skupaj poteka, naročanje je preprosto, ne manjka niti informacija o zalogi. Trenutno še ni jasno, ali bodo s projektom dostave nadaljevali. |
Naročilo
Pri naročanju zelenjave na spletu je zelo pomembno, kje ste doma, saj večina ponudnikov naročeno zelenjavo pripelje le v Ljubljano in širšo okolico. Kupujemdoma.si omogoča dostavo po celotni Sloveniji, večji del Slovenije pa z dostavo pokrije še gajbica.si. Ob pregledu ponudbe smo odkrili tudi dva ponudnika, ki pokrivata eden Štajersko (jemdomace.si), drugi Istro (trznica-trg.eu), a ju v primerjalno ocenjevanje nismo vključili. Pri prvem niso imeli na zalogi prav nobenega od želenih izdelkov, pri drugem bi morda našli tri ali štiri, a portal, ki deluje kot nekakšna tržnica za dobavitelje iz slovenske in hrvaške Istre, sploh ne omogoča zbiranja izdelkov v isto košarico, tako da bi morali izbrane izdelke naročiti večkrat pri več različnih ponudnikih.
V drugem delu ocenjevanja smo se posvetili pestrosti ponudbe, naročanju in poteku naročila. Že pred naročanjem smo glede na splošno ponudbo in pogostost nakupa s strani potrošnikov, določili košarico devetih pridelkov, ki smo jih naročili pri posameznem ponudnikov, kadar so bili na voljo. Zanimalo nas je še, ali lahko količine naročila prilagodimo svojim željam, kako naročilo plačamo in kdaj lahko svojo zelenjavo pričakujemo na svojem pragu.
Pri naročilu se je najbolje odrezal ponudnik e-branjevka.si, eden od štirih (še showfood.moja-kosarica.si, spoljanamizo.si in gajbica.si), ki so imeli v ponudbi vseh izbranih devet pridelkov. Na njihovi spletni strani najdemo najbolj natančne informacije o predvidenem času dostave (dan in dvourni interval). Najslabše se je pri oceni naročila odrezal kupujemdoma.si, pri katerem informacije o dostavi nismo zasledili, pa tudi ponudba pridelkov je najbolj siromašna (le štirje od devetih).
Naj omenimo, da smo opazili, da je pri načinih plačevanja še veliko prostora za izboljšave. Le dva ponudnika (zdravadostava.si in gajbica.si) omogočata plačilo s kreditno kartico in Paypalom ob naročilu, ki je za polovico vprašanih potrošnikov v anketi idealen način plačevanja po spletu. Veliko bolj je razširjeno plačilo po povzetju, kjer je lahko težava vračilo drobiža, saj le redki omogočajo plačilo s kreditno ali plačilno kartico. Pri dveh ponudnikih (kupujemdoma.si in zeleni-zabojček.si) smo ob prevzemu dobili račun, ki ga je bilo treba poravnati v nekaj dneh.
Potrošnik, ki je vajen spletnih nakupov, po izvedbi naročila pričakuje potrditev, saj je to zagotovilo, da je bilo naročilo uspešno oddano. A smo na to pri zelenem-zabojčku.si zaman čakali. |
Dostava
Po oddanem naročilu smo čakali na morebitno napoved časa dostave po e-pošti ali telefonu in ocenili, kako je dostava potekala. Spremljali smo morebitno odstopanje od napovedanega časa dostave, klic ob dostavi in ali smo od dostavi prejeli račun.
Našim pričakovanjem se je pri omenjenih parametrih najbolj približal ponudnik zdravadostava.si, ki je s sporočilom na telefon napovedal najkrajši časovni interval dostave (dve uri) in skladno z napovedjo zelenjavo tudi dostavil. Z izjemo e-branjevka.si, ki je namesto isti dan popoldan zelenjavo dostavil naslednje jutro, pri ostalih odstopanj od napovedanega časa nismo zaznali. Tudi sicer je napoved časa dostave po e-pošti ali telefonu bolj izjema, zato si moramo zapomniti, kaj je ob naročilu pisalo na spletni strani oziroma kateri časovni interval smo si izbrali, kar vsekakor ni najbolj prijazno do kupca.
Čeprav ni najbolj trajnostna rešitev, pa je račun ob dostavi zelo priročen način, da kupec preveri, ali je vse, kar je naročil, tudi na računu in seveda v dostavljenem zaboju. Od naročila do dostave lahko namreč mine tudi do 5 dni. Računa ob dostavi nismo prejeli po naročilu na kupujemdoma.si, kjer je dostava tudi sicer nekaj posebnega, saj spletna stran deluje kot tržnica, naročilo je enotno, dostavi pa ga vsak ponudnik posebej. No, nam se je celo zgodilo, da drugega dela naročila nismo prejeli, saj je bila vrednost tega dela prenizka – na kar nas niso obvestili ob potrditvi naročila, pač pa šele kasneje.
Košarica pridelkov
Na koncu smo se posvetili še ocenjevanju dostavljene košarice pridelkov. Preverili smo svežino in težo pridelkov ter koliko embalaže je spremljajo naše naročilo. Pa tudi, ali smo vse kar smo naročili tudi prejeli.
Dobra novica je, da smo pri vseh ponudnikih tisto, kar smo naročili tudi prejeli. Najbolje, z oceno zelo dobro, so se pri oceni košarice pridelkov odrezali zeleni-zabojcek.si, zdravadostava.si, spoljanamizo.si in oskrbimo.se. Pri teh ponudnikih smo bili s prejetimi izdelki najbolj zadovoljni, na videz so bili pridelki sveži in tudi teža je ustrezala naročeni. Malo manj zadovoljni pa smo bili s pridelki pri e-branjevka.si, gajbica.si in showfood.moja-kosarica.si, kjer smo sta bila brokoli in špinača že rahlo uvela, predvsem pa ju je bilo potrebno takoj porabiti. Pri ponudniku gajbica.si pa smo dobili tudi eno gnilo čebulo.
Zelenjavo so nam dostavili v plastičnih, lesenih ali kartonskih zabojčkih, pogosto je bila dodatno zavita v plastični vrečki. S sicer papirnatimi vrečkami so kar malo pretiravali pri showfood.moja-kosarica.si, je pa res, da niso uporabili zabojčka, ki je lahko marsikomu v nadlego in ga zato takoj zavrže. Najbolje smo ocenili tiste, ki so uporabili najmanj embalaže in namesto v plastične zelenjavo položili v lesene ali kartonske zabojčke. Plastiki so se popolnoma odrekli pri ponudnikih gajbica.si, zeleni-zabojcek.si in zdravadostava.si, le pri zadnjih dveh imajo vpeljan tudi sistem vračljive embalaže (zabojček vrnete ob naslednji dostavi). Tu vidimo še veliko možnosti za izboljšave predvsem zato, ker si tretjina potrošnikov želi izključno vračljive embalaže.
Nasvet
- nakup zelenjave po spletu načrtujete vnaprej, saj boste za dostavo običajno čakali dva do pet dni,
- morda ni napak, da svoj jedilnik prilagodite trenutno dobavljivi zelenjavi, saj pri našem ocenjevanju v več kot polovici primerov nismo mogli naročiti vsega, kar smo načrtovali,
- dostave so bolj pogosto v prvem delu dneva in, če ste takrat običajno v službi, boste morali razmisliti, kdo naj naročene prevzame za vas, ali pa se sprijazniti z dejstvom, da vas zabojček počaka pred vrati,
- po prevzemu naročeno zelenjavo preglejte in prestavite v hladilnik ali shrambo,
- odstranite morebitne uvele in gnile kose, da zaščitite ostalo zelenjavo,
- če je dostavljena zelenjava uvela ali gnila, jo zavrnite ali zahtevajte zamenjavo.