Ste že kdaj bili brez avtomobila, npr. ker je bil na servisu, in ni bilo na voljo nobenega kolega, ki bi vas zapeljal do vašega cilja? Morda ste na bližnji postaji javnega prevoza čakali, se čakanja naveličali, šli do table z voznim redom in ob pogledu nanjo ugotovili, da naslednja povezava odpelje šele čez pol ure in bo hitreje, če se do cilja odpravite kar peš.
Avtomobil je na voljo vedno, pri uporabi javnega prevoza pa smo vezani na vozni red. To je lahko problem, ni pa nujno. Če so povezave redke, moramo imeti srečo, da se vozni red "pokrije" z našimi potrebami.
Če se avtobus na postajo pripelje vsaj vsakih 15 minut ali celo bolj pogosto, se lahko na njej prikažemo kadarkoli in v nobenem primeru ne bo treba čakati predolgo na naslednjega. Odvisnost uporabnikov od voznega reda ni osnovna lastnost javnega prevoza, temveč je praviloma posledica neučinkovite rabe javnih virov ali premajhnega vlaganja v zagotavljanje kakovostne uporabniške izkušnje.
Ko se lahko kadarkoli pelješ kamorkoli
Frekvenca oziroma pogostost prevozov je zelo pomembna na kratkih linijah. Če nam je pri potovanju na drugo celino vseeno, ko je treba na letališču ali v pristanišču čakati pet ur, nam pri potovanju na drug konec mesta zagotovo ni.
Je pa vpliv frekvence na uporabniško izkušnjo še bolj obširen. Zelo težko je vse cilje in izhodišča povezati z eno uporabno linijo, tako da je pri marsikaterem potovanju nujno prestopati. Sicer je vozni red možno sinhronizirati tudi pri nizkih frekvencah, vendar se lahko ta ob nastanku zamude sesuje kot domine. Če pa imajo linije visoko frekvenco, se je možno kadarkoli zapeljati kamorkoli. Kjer je na voljo omrežje, seveda.
Frekvenca vpliva tudi na zanesljivost. Z več odhodi je možno prepeljati več potnikov in verjetnost za nastanek gneče je manjša. Prav tako se zmanjša vpliv zamud na uporabniško izkušnjo. Prevoza ni? Če naslednji pride čez 15 minut ali celo prej, ni problema.
Zakaj ne vozijo vse linije na 15 minut ali manj?
Za zagotavljanje frekvence mora imeti ponudnik storitve obsežen vozni park. Uporabniki pa ne potujemo samo med prometno konico in razmeroma pogost prevoz mora biti na voljo tudi npr. zvečer, zato ta vozila opravijo veliko kilometrov. To ni poceni, vozovnice ne smejo biti preveč drage, javnega denarja za subvencije pa tudi ni neomejeno na voljo.
Pogoste storitve zato ni racionalno zagotavljati kar v vsakem kotu, vsekakor pa bi si morali prizadevati, da bi na ta način pokrili čim večji del prebivalcev mesta. Mestni avtobusni prevoz je pomemben tudi za povezavo parkirišč na obrobju mesta s središčem, kar zmanjšuje pritisk avtomobilov na natrpana središča.
Preberite še: Primerjalno ocenjevanje mestnega avtobusnega prevoza v slovenskih mestih: ko niste vezani na vozni red