Deček z dvema lizikama pred oranžnim ozadjem slike

V tokratnem primerjalnem ocenjevanju smo preverili, kako sedem največjih trgovcev v Sloveniji nagovarja otroke s sladkimi skušnjavami in ocenili njihove trženjske strategije. Obiskali smo 24 trgovin v Ljubljani, Mariboru in Kopru.

Ko se s polnim vozičkom bližamo blagajni, nas tam, nič hudega sluteče, pričaka prava mavrica sladkih skušnjav.

Čokoladne tablice, barviti bonboni in risani junaki na embalaži, postavljeni ravno v višino otroških oči, nas vabljivo nagovarjajo k nakupu.

Takšna postavitev izdelkov, ki so pogosto namenjeni otrokom in vsebujejo pretirane količine sladkorja, maščob ali soli, ni zgolj prodajni trik, temveč premišljena strategija, ki izkorišča impulzivne nakupe in cilja prav na najmlajše potrošnike.

Razstavni element: Stojalo z maskoto

Na sliki: razstavni element, stojalo z maskoto

Otroci namreč niso le pasivni opazovalci, ampak s svojimi željami pomembno vplivajo na nakupne odločitve staršev. Izpostavljenost nezdravim živilom na vidnih mestih spodbuja impulzivne nakupe in s tem uživanje teh živil.

Študije kažejo, da ima takšno okolje dokazano negativen vpliv na prehranske izbire otrok, kar lahko dolgoročno prispeva k slabim prehranskim navadam in razvoju kroničnih bolezni, kot so debelost, sladkorna bolezen in srčno-žilna obolenja.

Sladkarije, tržene otrokom, so prisotne na blagajnah vseh trgovin

V okviru popisa smo v vsaki trgovini najprej prešteli skupno število sladkarij pri blagajnah, nato pa evidentirali tiste, ki so bile glede na:

  • grafično podobo,
  • obliko embalaže,
  • prepoznavnost iz oglasov, usmerjenih k otrokom,
  • očitno namenjene prav njim.

Sem sodijo izdelki, kot so bonboni, lizike, čokoladice, karamele, piškoti in vaflji (z izjemo žvečilk), ki imajo majhno, barvito embalažo, pogosto okrašeno z risanimi junaki ali priloženimi igračami.

Razstavni pano znotraj trgovskih polic

Na sliki: razstavni pano znotraj polic

Takšne izdelke smo zaznali pri blagajnah prav vseh obiskanih trgovin, vendar se je njihovo število močno razlikovalo - medtem ko so nekatere trgovine ponujale le en izdelek, tržen otrokom (npr. Lidl na Kolodvorski cesti v Kopru, Eurospin na Cesti Proletarskih brigad v Mariboru , je bilo v drugih takšnih izdelkov več kot dvajset (npr. Tuš supermarket Maribor, Mercator supermarket Koper).

V povprečju je bilo približno 25 odstotkov vseh sladkarij pri blagajnah namenjenih otrokom, torej vsaka četrta sladkarija, s katero se otrok sreča ob koncu nakupa, je zasnovana prav z otroci v mislih.

Sladke skušnjave tudi drugod po trgovinah

Poleg izbora in postavitve izdelkov pred blagajnami smo ocenjevali tudi druge oblike trženja sladkarij otrokom v trgovinah, kot so samostojni razstavni elementi, stojala z maskotami, razstavni panoji, degustacije ter promocijski "otoki", ki so postavljeni ločeno od rednih polic.

Razstavni element: promocijski otok

Na sliki: razstavni element, promocijski otok

Takšni elementi so bili prisotni v večini obiskanih trgovin. Pogosto gre za barvita stojala z risanimi junaki, kartonske maskote ali privlačne panoje, ki so postavljeni na vidnih mestih, pogosto na višini otroških oči.

Posebej problematični so promocijski "otoki", ki se pojavijo sredi hodnika ali na oddelkih, kjer sladkarij sicer ne bi pričakovali. S tem nehote zmotijo nakupovalni tok in spodbudijo impulzivne nakupe tudi takrat, ko se posamezniki namenoma izogibajo policam s sladkarijami.

Največ otrokom namenjenih postavitev smo zabeležili v trgovinah E.Leclerc Rudnik in Tuš supermarket Maribor, kjer smo našteli več kot 18 tovrstnih promocijskih točk. Nasprotno pa jih v nekaterih trgovinah nismo zaznali, na primer v Lidlu na Kolodvorski cesti v Kopru, Sparu na Ferrarski ulici v Kopru , Eurospin v ljubljanskem BTC in v manjšem Mercatorju na Celovški cesti 162.

Očitne razlike med trgovci

Na splošno so se manjše in srednje velike trgovine, predvsem diskontne, kot sta Lidl in Eurospin, v ocenjevanju odrezale kot zelo dobre oziroma dobre.

razstavni element, promocija ter popust

Na sliki: razstavni element, promocija ter popust

Sladkarije, namenjene otrokom, so bile pri njih v manjšem številu prisotne pri blagajnah in redkeje tržene s posebej prilagojenimi elementi. To je deloma posledica poslovnega modela diskontnih trgovin, ki vključuje manjšo ponudbo in preprostejšo postavitev brez številnih promocijskih vsebin.

Omenjeno podobo nekoliko pokvari Hofer, ki je po modelu trgovine primerljiv z Lidlom in Eurospinom, a se je v povprečju odrezal nekoliko slabše in dosegel oceno povprečno, predvsem zaradi večje ponudbe sladkarij namenjene otrokom pri blagajnah.

Večje trgovine, kot so Mercator hipermarket v Šiški, E. Leclerc Rudnik in Tuš supermarket v Mariboru, so na splošno vsebovale več promocijskih postavitev, namenjenih otrokom. To je do neke mere pričakovano, saj imajo več prostora za dodatne razstavne elemente.

Vendar pa večja površina ne pomeni nujno tudi več trženja otrokom. Pozitiven primer je Interspar v ljubljanski Aleji, ki sicer velja za večjo trgovino, a se je odrezal bistveno bolje, z manj ponujenimi sladkarijami pri blagajni ter manjšim deležem razstavnih elementov po trgovini.

Zanimivo je, da med posameznimi regijami (Ljubljana, Maribor, Koper) nismo zaznali večjih razlik. Ne glede na geografsko lokacijo je bila prisotnost otrokom trženih sladkarij podobna, kar kaže na poenotene pristope trgovskih verig po vsej državi.

Samostojni razstavni element z različnimi izdelki

Na sliki: Samostojni razstavni element z različnimi izdelki

Smo pa opazili precejšnje razlike znotraj posameznih trgovskih verig. Na primer, tako pri Mercatorju kot pri Sparu se število promocijskih elementov močno razlikuje med posameznimi trgovinami, nekateri centri imajo le nekaj postavitev, spet drugi tudi do deset ali več.

Kaj svetujemo?

  1. Pred nakupom preverite hranilno sestavo izdelkov. Barvita embalaža in risani junaki pogosto zakrivajo visoko vsebnost sladkorja, maščob ali soli.
  2. Bodite pozorni na izdelke, ki so posebej trženi otrokom. Ti so običajno postavljeni na višini otroških oči ali izpostavljeni na privlačnih stojalih.
  3. Kadar je mogoče, izberite manjše trgovine. V njih je praviloma manj agresivnega trženja sladkarij otrokom, zlasti pri blagajnah.
  4. Če v trgovino odhajate z otroki, se že doma skupaj dogovorite, katere izdelke boste kupili, in si pripravite nakupovalni listek. To pomaga zmanjšati impulzivne nakupe in otrokom vnaprej postavi jasna pričakovanja.

E-novice

Želite biti na tekočem z aktualnimi novicami? Naročite se na e-novice še danes!
Antispam

Piškotki na naši spletni strani

To obvestilo je podano v skladu z Zakonom o elektronskih komunikacijah (ZEKom-2), ki ureja pravila glede uporabe piškotkov in podobnih tehnologij za shranjevanje podatkov ali dostop do podatkov, shranjenih na vašem računalniku ali mobilni napravi.

Informacije o uporabi piškotkov

Ta stran uporablja piškotke. Z uporabo naše spletne strani uporabnik izjavlja, da sprejme in soglaša z uporabo piškotkov v skladu s pogoji uporabe, navedenimi v tem dokumentu.

Upravljalec podatkov: MIPOR, Tržaška cesta 2, 1000 Ljubljana, mipor@mipor.eu 


PiškotekPotrebna privolitevOpis piškotkaTrajanjeKategorijaTretja stran
Joomla functional cookies, session Ne Osnovni piškotek za spremljanje uporabnika na spletni strani in prilagajanje prikaza. Čas obiska spletne strani Obvezni  
cc_necessary Ne Piškotek zabeleži podatek, da je obiskovalec spletne strani dal privolitev za piškotke. 1 leto Obvezni  
cc_analytics Ne Piškotek zabeleži podatek, da je obiskovalec spletne strani dal privolitev za analitične piškotke. 1 leto Obvezni Da
cc_social Ne Piškotki družbenih omrežij omogočajo sledenje po spletnih straneh, ki jih obiskujete in vam ob ponovne obisku družbenega omrežja prikazujejo ciljane oglase. Sledenje je možno, tudi ko niste prijavljeni v svoj račun na družbenem omrežju. 1 leto Obvezni  
_gat Da Piškotek servisa Google Analytics, ki je namenjen omejitvi zbiranja podatkov na zelo obiskanih straneh. 1 minuta Analitični Da, Google Inc.
_gid Da Statistika ogledov spletne strani. 1 dan Analitični Da, Google Inc.
_ga Da Statistika ogledov spletne strani. 2 leti Analitični Da, Google Inc.
Doubleclick (google partner) Da

DoubleClick uporablja piškotke za izboljšavo ciljanega oglaševanja. Glede na nastavitve na uporabnikovem računalniku in na spletnih straneh, se lahko podatki zbrani na ta način, dodajo uporabnikovem Google računu.

V primeru, da zavrnete namestitev tega piškotka, se vam ob obiskovanju spletni strani ne bodo več prikazovalo personalizirano Google oglaševanje.

20 dni Oglaševalski Da
Facebook piškotki Da

Facebook uporablja piškotke za funkcionalnost deljenja vsebin z naše spletne strani.

  Oglaševalski/Socialna omrežja Da, Meta, inc.
Twitter piškotki Da

Twitter uporablja piškotke za funkcionalnost deljenja vsebin z naše spletne strani.

  Oglaševalski/Socialna omrežja Da, Twitter, inc.

Če pri posamezni skupini piškotkov izberete možnost »Ne dovolim piškotkov«, bomo vse piškotke iz te skupine zbrisali iz vaše naprave in jih ne bomo namešali dokler ne boste to izrecno dovolili s spremembo nastavitev.

Če pri posamezni skupini piškotkov izberete možnost »Dovolim piškotke«, bomo piškotke iz te skupine namestili na vašo napravo in jih nameščali dokler ne boste spremenili nastavitve.

Kako onemogočiti piškotke

Če želite blokirati piškotke, vas opozarjamo, da bi to lahko negativno vplivalo na uporabnost nekaterih spletnih mest. Večina brskalnikov vam dovoljuje, da zavrnete/sprejmete piškotke. Spodaj je nekaj praktičnih informacij za onemogočenje piškotkov v brskalniku, ki ga uporabljate.

  • Microsoft Edge - v zgornjem desnem kotu kliknite tri pikice in izberite »Nastavitve«. V levem stolpcu izberite »Dovoljenja za piškotke in spletno mesto«, kjer lahko prilagodite nastavitve piškotkov.
  • Google Chrome - kliknite ključ v zgornjem desnem kotu in izberite »Nastavitve«. Na tej točki izberite »Zasebnost in varnost«, nato pa »Piškotki in drugi podatki spletnega mesta« in spremenite nastavitve.
  • Mozilla Firefox - v meniju za nastavitev menija v zgornjem desnem kotu izberite »Nastavitve«. Izberite »Zasebnost in varnost« in tu lahko prilagodite nastavitve piškotkov.
  • Safari - v meniju za nastavitev menija v zgornjem desnem kotu izberite »Nastavitve«. Izberite »Varnost« in tukaj lahko prilagodite nastavitve piškotkov.

V primeru, da bi nas o piškotkih na naši spletni strani radi še kaj vprašali, vam bomo z veseljem pojasnili! Pišite nam na mipor@mipor.eu.