V tokratnem primerjalnem ocenjevanju smo v treh mestih po Sloveniji, kjer je veliko študentske populacije, obiskali devet gostinskih obratov, ki ponujajo kosila za študentske bone. Preverili in ocenili smo, na kakšen način na prodajnih mestih označujejo vsebnost glutena in drugih alergenov, ali je osebje poučeno o glutenu in ali poskrbi, da ne pride do navzkrižne kontaminacije z alergenom. Že majhna napaka lahko namreč povzroči, da bolnik zaužije tolikšno količino glutena, ki lahko povzroči hudo reakcijo in okvaro tankega črevesja.
Pri nakupu brezglutenskega študentskega obroka na bone smo se obnašali kot običajni gostje, pomagali pa so nam študentje programa Živilstvo in prehrana na Biotehniški fakulteti. Preden smo naročili hrano, smo osebju povedali, da imamo celiakijo, in povprašali po obrokih brez glutena.
Obiskani gostinski obrati:
- Mehiška restavracija Imperio Mexicano (Ljubljana)
- Pizzeria Gregorino (Ljubljana)
- Restavracija Plečnikov hram (Ljubljana)
- Gostilnica & picerija Pobreški hram (Maribor)
- Gostilna Miranda (Koper)
- Pizzerija in špageterija Al capone (Maribor)
- Restavracija Mango (Maribor)
- Kitajska restavracija Chang (Koper)
- Mornarček ribja kantina (Koper)
V vseh devetih gostinskih obratih so nam ponudili brezglutenski obrok, četudi na jedilniku ni bil posebej naveden. Velja pa poudariti, da vsi obiskani gostinski obrati brezglutenske jedi pripravljajo v isti kuhinji kot druge jedi, zato ne morejo zagotoviti, da pri njihovi pripravi ne bi prišlo do navzkrižne kontaminacije. Večinoma so nas na to tudi opozorili.
Le en gostinski obrat je bil ocenjen zelo dobro, vsi ostali pa slabše, kar dva sta zaradi pomanjkljivih informacij na prodajnem mestu dobila skupno oceno pomanjkljivo.
V dveh obratih seznam le na zahtevo
Potrošniki, ki so alergični ali preobčutljivi na neko snov, imajo pravico do podrobnih informacij o prisotnosti te snovi v živilih, saj je lahko v nasprotnem primeru ogroženo njihovo zdravje. V skladu z Uredbo (EU) št. 1169/2011 in uredbo o izvajanju te uredbe št. 6/2014 morajo biti v obratih javne prehrane (tudi v gostinskih obratih) alergeni označeni na dobro vidnem mestu, zlahka vidni in jasno čitljivi ter navedeni na vsaj enem od mest, kjer je predstavljena ponudba (npr. jedilni list, pano, zaslon …).
Pri oceni prodajnega mesta smo se torej najprej osredotočili na mesto navedbe alergenov na prodajnem mestu v gostinskem obratu. Večina obiskanih gostinskih obratov je imela seznam alergenov naveden na začetku glavnega menija. Pri posameznih jedeh so bili vsebovani alergeni označeni s številkami, črkami ali opisno. V dveh obratih, Kitajska restavracija Chang in Mornarček ribja kantina, smo seznam dobili šele na zahtevo, kar je seveda neustrezno. Čeprav je večina obratov na glavnem meniju imela seznam alergenov, pa so jih pogosto pozabili označiti še pri dnevni ponudbi jedi in ponudbi za študente. Prav tako so nekateri pozabili označiti alergene v pijačah. Celotno ponudbo so imeli označeno v 5 gostinskih obratih: Pizzeria Gregorino, Mehiška restavracija Imperio Mexicano, Restavracija Plečnikov hram, Gostilnica & picerija Pobreški hram, Pizzeria in špageterija Al Capone.
Pri jedeh, ki vsebujejo žita, v nobenem od obiskanih obratov ni bilo navedeno, za katero vrsto žita gre (npr. za pšenico, rž, ječmen …). Večinoma je bilo označeno le, da jed vsebuje gluten. Tudi pri jedeh, ki vsebujejo oreške, ni bilo navedeno, katere oreščke vsebujejo. Ni namreč nujno, da je potrošnik alergičen na vse vrste oreščkov.
Ocena znanja osebja
Poleg pisnih informacij o alergenih v gostinskih obratih sta nas zanimala tudi znanje zaposlenega osebja in način dela oz. preprečevanja navzkrižne kontaminacije z glutenom. Zaposleno osebje je bilo dobro seznanjeno z brezglutensko ponudbo, saj so vedeli, kaj smejo ponuditi. Povedali so nam tudi, kako jed pripravijo, in nas opozorili na možnost navzkrižne kontaminacije z alergenom v kuhinji. Trije obrati so pri oceni znanja osebja dobili slabšo oceno, saj so nam v Pizzeriji in špageteriji Al Capone ponudili le pico ali testenine, sami pa smo na meniju našli še druge blezglutenske jedi, ki so na voljo na študentske bone. V kitajski restavraciji Chang pa so nam ob ponudbi jedi brez glutena omenili, da je v vseh jedeh prisotna sojina omaka, ki vsebuje gluten. V restavraciji Mango je bilo znanje osebja sicer dobro, ponudili so nam, da si lahko izberemo tudi solato. A žal se je pri postrežbi solate zgodila napaka, osebje je prineslo solato, ki je imelo na krožniku naložen pšenični kruh.
Pri pregledu tega, na kakšen način osebje poskrbi, da ne pride do navzkrižne kontaminacije z glutenom, smo se osredotočili na način dela osebja, in sicer smo preverili, ali so mize čiste in ali pri strežbi hrane skrbijo, da ne pride do prenosa. Že ena drobtinica kruha je namreč dovolj, da je brezglutenska hrana »okužena« s količino glutena, ki lahko ogrozi zdravje ljudi s celikijo. V vseh pregledanih obratih so bile mize čiste in tudi pri strežbi nismo opazili napak.
Naš nasvet
Čeprav so nam v vseh pregledanih gostinskih obratih za študentske bone ponudili brezglutenske jedi in so, z izjemo dveh obratov, alergeni označeni vsaj na glavnem meniju, pa študentom s celiakijo svetujemo, naj v gostinskih obratih raje ne uživajo hrane. Brezglutenske jedi namreč povsod pripravljajo v isti kuhinji in osebje ni dovolj seznanjeno, kako resna bolezen je celiakija, kar samo še poveča možnost navzkrižne kontaminacije jedi in s tem tveganje za študenta s celiakijo.