Če kdaj, je pozimi čas za redno pranje avtomobila. Preverili in ocenili smo 12 samodejnih avtopralnic v različnih slovenskih krajih in ugotavljali, ali res omogočajo učinkovito, hitro in udobno čiščenje zunanjosti avtomobila.
Večina jih je dobila dobro oceno, dve povprečno, ena pa pomanjkljivo. Največje razlike so pri sušenju in madežih po pranju.
Avtopralnice smo izbrali naključno, vse smo anonimno, kot običajni potrošniki, obiskali z istim avtomobilom, ki smo ga pred prihodom skušali čim bolj umazati – ne samo z vožnjo po asfaltnih cestah, pač pa tudi po makadamu in celo blatu.
Jasno je, da povsem enake stopnje umazanosti nismo mogli doseči, a vsekakor je bilo tudi to dovolj za ugotavljanje, ali avtopralnica opravi svojo osnovno nalogo – odstrani umazanijo z avtomobila. Vedno smo prali z osnovnim (najcenejšim) programom.
Pomen ročnega predpranja
Velik del učinkovitosti pranja pomeni ročno predpranje s tlačnim čistilnikom. Pomembno je predvsem pri odstranjevanju umazanije, skrite v blatnikih ali težko dostopnih robovih. Avtopralnice so se tu dobro izkazale, uslužbenci so se potrudili in po potrebi določena mesta tudi dlje časa čistili.
Edina izjema je bila Petrolova avtopralnica v Ivančni Gorici, kjer bi morali to delo opraviti sami, saj je bila avtopralnica brez uslužbenca, na voljo pa je bil tlačni čistilnik.
Med ščetkami in pod sušilniki
Avtomobil smo nato zapeljali na stezo. V dveh primerih (Vidic, Novo mesto in Vovk, Trebnje) so to za nas storili uslužbenci, mi pa smo v tem času počakali na drugi strani pralne steze. Na prvi pogled prijazna poteza ima pozimi zoprno podrobnost, da čakanje zunaj, na mrazu, pač ni prijetno, pri marsikateri družini pa bi otroci pogrešali razburljivo potovanje avtomobila skozi ščetke.
Pri Petrolu v Ivančni Gorici smo avtomobil prav tako zapustili potem, ko smo ga postavili v pralni prostor, v katerem so se ščetke nato »sprehajale« čezenj, v eno in drugo stran.
Takšen sistem pranja, a s sedenjem v avtomobilu, smo doživeli še pri OMV v Postojni in Pičmanu v Britofu, skozi vse ostale obiskane avtopralnice je potoval avtomobil, pri katerem mora biti zato menjalnik v prostem teku, seveda ne sme biti zategnjena ročna zavora.
Steze so sicer različno dolge, a princip je pri vseh podoben. Najprej avtomobil s curki vode dobro omočijo in dodajo šampon, nato pa pride na vrsto krtačenje po bokih, čez pokrov motorja in streho. Posebne krtače so namenjene pranju pragov in kolesnih obročev, a niso prisotne v vseh avtopralnicah.
Na koncu curki vode sperejo šampon, avtomobil poškropijo s površinsko odbojno tekočino, pot se konča pod sušilniki. Skupaj s predpranjem celoten postopek traja okoli deset minut, najhitreje smo ga opravili v ljubljanskem BTC Cityju, kar je tej pralnici prineslo najvišjo oceno za pranje in sušenje.
V večini primerov so na stezah samo zračni sušilniki, ki skušajo čimbolj učinkovito odstraniti vodo z vozila. Le v avtopralnicah Avtostop, Ljubljana in AŠ Maribor so imeli na koncu premikajoče se krpe, s katerimi naj bi dodatno obrisali preostanek kapljic na površini vozila.
Za čiščenjem ostanejo kapljice, a kdaj tudi madeži
Očitno krpe v mariborski avtopralnici med našim obiskom niso bile prav čiste, saj so na pločevini in steklu pustile vidne madeže. Steklo smo morali zaradi tega obrisati sami, saj je bila vidljivost okrnjena. Avtopralnici AŠ Maribor smo zato namenili najslabšo oceno za učinkovitost, tudi skupna ocena je zaradi tega zmanjšana.
Pri ostalih avtopralnicah je na površini avtomobila ostalo manjša ali večja količina vode v obliki kapljic. Posebej slabo samodejne avtopralnice osušijo steklo v zunanjih ogledalih in površine na zadku vozila, še zlasti na odbijaču. Slabše ocenjene avtopralnice so pustile kapljice tudi na drugih delih, denimo na strehi ali bokih avtomobila.
Kapljice same zase niti niso zelo problematične, a kaj, ko je voda v nekaterih avtopralnicah manj čista, zato se posušene poznajo kot bolj ali manj drobne pike na pločevini ali steklu.
Ker tega, seveda nočemo, smo avtopralnico OMV v Postojni, po pranju v kateri so se pike najbolj poznale, kaznovali z nižjo oceno za učinkovitost. Pri ostalih avtopralnicah ta problem ni bil tako izražen.
Prijazni Dolenjci in Gorenjci
A dejstvo je, da je za popolno čistočo avtomobila ročno sušenje s krpo skoraj obvezno. Lahko ga izvedemo sami ali pa imamo srečo in obiščemo avtopralnico, kjer to storijo uslužbenci.
Nam je to uspelo v Novem mestu (Vidic), Trebnjem (Vovk) in Britofu (Pičman), vse tri avtopralnice so za učinkovitost prejele zelo dobro oceno. Prvi dve zaradi tega nista nič posebej dražji, pri Pičmanu pa smo za pranje odšteli največ med obiskanimi avtopralnicami.
Programi pranja: koliko je pomembno, katerega izberemo?
Avtopralnice večinoma ponujajo več programov zunanjega pranja, ki osnovnemu dodajajo pranje podvozja, voskanje, dodatne nanose šampona, bolj natančno pranje nekaterih delov (denimo platišč), lahko tudi dodatno sušenje in podobno.
Odločitev, kaj boste izbrali, je seveda vaša, mi smo pri oceni tem dodatkom namenili malo pozornosti. Tudi zato, ker so na našem avtomobilu umazanijo dobro oprali že z osnovnim programom.
Kako priti do avtopralnice? Pri označbah večinoma ni bilo težav
Na splošno velja, da je vsaj približno treba vedeti, kako priti do avtopralnice, označbe na cestah so redke. Seveda pa so sami prostori dobro in od daleč opazno označeni.
Posebnost je avtopralnica v veliki garaži mariborskega Europarka, ki je videti kot labirint, a pot do pralnice je, vsaj na glavnih dostopih, vedno označena. Mimogrede omenimo, da nas pred pranjem v tej avtopralnici nihče ni povprašal za plačilo ali izbiro programa, pa tudi nam ni bilo jasno, da bi se morali najprej oglasiti v pisarni.
Seznam programov pranja skupaj z razlago in cenami je večinoma dobro viden, oči smo morali napeti le pri Pičmanu.
Slabše smo ocenili avtopralnice, pri katerih so navodila za uporabo v notranjosti (torej, jih preberemo šele, ko avtomobil že začenjajo prati), pri celjskem Fliperju in britofskem Pičmanu pa vidnih navodil za uporabo nismo opazili.
Plačilo s kartico na voljo le v petih avtopralnicah
Za plačilo smo se v pisarno v drugi stavbi morali odpraviti v Novem mestu (Vidic), kjer pa so v tem času uslužbenci že začeli s pranjem avtomobila. Po pranju smo plačali v Britofu (Pičman), povsod drugod pa pred začetkom pranja.
V sedmih avtopralnicah smo lahko plačali le z gotovino, pranje na Petrolovi smo poravnali kar preko aplikacije, v Celju (Fliper) pa smo morali plačilo pranja izvesti na avtomatu (in pri tem nismo prejeli računa).
Opazili smo, da postopek poteka bistveno hitreje, če ima avtopralnica dodatnega uslužbenca, ki poskrbi za plačilo. Ker tega ni bilo, smo morali dlje kot pri ostalih avtopralnicah čakati v mariborskem Avtocentru AŠ.
Zvečer in v nedeljo so avtopralnice lahko zaprte
Nobena od obiskanih avtopralnic ni odprta 24 ur na dan. Zjutraj se najbolj zgodaj (ob 5.30 uri) odpre tista ob Petrolovem bencinskem servisu v Ivančni Gorici, ob 6. uri ji sledi Avtostop v Ljubljani.
Šele ob 9. uri odprejo samodejno avtopralnico Fliper v Celju in tisto v garaži mariborskega Europarka. V zimskem času se lahko zgodi, da bodo kakšno samodejno pralno stezo odprli šele dopoldne, če so zjutraj prenizke temperature.
Zvečer boste avtomobil lahko najdlje prali pri Avtostopu (do polnoči), v BTC Cityju in Petrolu v Ivančni Gorici (do 22. ure) ter ob ljubljanski Supernovi in v mariborskem Europarku do 21. ure.
Avtopralnici Vidic v Novem mestu in Vovk v Trebnjem zaprejo že ob 17. uri.
Sobotni delovni čas je pri osmih avtopralnicah enak ali zelo podoben delavniškemu, v nedeljo pa imata enakega le Avtostop in postojnski OMV, podobnega pa Supernova in Petrol, Ivančna Gorica. Polovica obiskanih avtopralnic je ob nedeljah zaprta.
Naš nasvet
Pranje avtomobila je pozimi zaželeno ne samo iz estetskega, pač pa tudi varnostnega stališča. Samodejne avtopralnice so najbolj priročne, še zlasti v hladnih dneh in še zlasti tiste, pri katerih nam ni treba stopiti iz avtomobila.
Večina avtopralnic je svoje delo opravila dobro, težave se porajajo le zaradi slabega sušenja, zato morda ni napak, da imate s seboj krpo in avtomobil z njo po pranju obrišete sami.
Kot se je izkazalo, je za redno pranje osnovni program povsem dovolj, dodatni program pa izberite enkrat ali dvakrat v sezoni, denimo takrat, ko se ceste ponovno posušijo in dež z njih splakne sol.
Preberite še: Kakšno avtopralnico izbrati?