Potrošniške organizacije si na vseh področjih prizadevamo, da ponudniki storitev pred sklenitvijo naročniškega razmerja potrošnikom predstavijo vse pomembne informacije za uporabo storitev in postopanje v primeru težav.
Novi Zakon o elektronskih komunikacijah (ZEKom-2) zelo natančno predpisuje, katere so te informacije, zato bomo za osnovo in razlago vzeli kar seznam iz zakona, iz katerega smo izbrali najbolj pomembne točke.
Poleg njih je v zakonu zapisanih še nekaj drugih postavk, povezanih s tehničnimi parametri naročenih storitev, informacijami o načinu dostopa do pomoči uporabnikov, osebnih podatkov in podobno.
Ne glede na to, katere informacije so vključene, morajo biti podano pregledno in jasno berljivo, po možnosti združene v smiselne sklope, da jih je lažje najti in med prebiranjem ne prihaja do zmede.
Potrošniku morajo biti seveda še naprej preprosto dosegljivi Splošni pogoji za posamezne storitve in splošni cenik z vsemi postavkami, ki zadevajo njegov izbrani paket.
Zagotovljena minimalna raven kakovosti storitve
Potrošnik na ta način dobi podatek o tem, kaj mu operater pravzaprav sploh obljublja in nanj se lahko sklicuje vedno, ko se mu zdi, da kakovost storitve ne ustreza. Pri tem gre tako za hitrost prenosa podatkov (v fiksnem ali mobilnem omrežju), pa tudi za kakovost televizijskega signala in hitrost delovanja modema za brezžično omrežje (Wi-Fi).
Dejstvo je, da sčasoma te podatke pozabimo, operaterji dostikrat ponudbo spremenijo, nato pa nismo več prepričani, ali imamo v spominu prave številke. Zapisanih na papirju (ali v dokumentu PDF) ne bomo pozabili.
Priključnina, naročnina in cene storitev, če se zaračunavajo po porabi
Tudi sami stroški sklenitve razmerja in kasneje plačevanja naročnine oziroma morebitnega plačevanja storitev po porabi so pomemben del informacij, ki bi jih morali izvedeti pred sklenitvijo pogodbe.
Ker se s časom spreminjajo, bi jih moral potrošnik dobiti na trajnem nosilcu, kar po našem mnenju pomeni natisnjene na papir ali pa poslane v obliki PDF na naslov elektronske pošte.
V naročnino vključene storitve, cena dodatnih količin in informacija o možnosti prenosa neporabljenih storitev v naslednje obračunsko obdobje
Ta informacija je eden od najbolj pomembnih delov pogodbe, zato mora biti podana jasno in pregledno. Vključevati mora podatke o vrsti storitve, o že vključenih količinah v obračunsko obdobje (kot so MB, minute, sporočila) in o cenah dodatnih količin.
Prav bi bilo, da je pri mobilnih naročniških paketih vključena vsaj količina podatkov, ki jih potrošnik lahko brez doplačila prenese v mobilnih omrežjih znotraj Evropske unije. Ne glede na to, ali možnost prenosa neporabljenih storitev iz paketa v naslednje obračunsko obdobje obstaja ali ne, bi ta informacija morala biti na dokumentu.
Cene posameznih elementov paketa, če gre za paketne storitve
Ko je v paket vključenih več storitev, uporabniku do zdaj ni bilo točno jasno, kolikšna je cena posamezne storitve.
Informacija o tem je pomembna, ko se potrošnik odloči zamenjati nabor storitev, zato bi morala obsegati tudi podatek, kaj se zgodi s ceno paketa, če se število storitev v njem spremeni (poveča ali zmanjša).
Trajanje pogodbe in pogoji za njeno podaljšanje, če ne gre za pogodbo za nedoločen čas
Najbrž se ne zavedate, da je večina naročniških pogodb pri slovenskih telekomunikacijskih operaterjih sklenjena za nedoločen čas – kar je posebnost v evropskem prostoru, ki za seboj potegne tudi nekaj pomembnih pravnih posledic.
Najpomembnejša je povezana s prekinitvijo pogodbe, saj se ta ne zgodi samodejno (denimo po preteku vezave ali drugače določenega časa), pač pa mora uporabnik za prekinitev zaprositi sam.
Čas vezave, ki je potreben za to, da naročnik lahko uveljavlja pogoje iz posebne ponudbe
Ta točka je najbrž jasna: informacija o tem, kdaj se bo iztekla vezava pri operaterju, je bistvenega pomena za ukrepanje ob spremembah na trgu.
Z vezavo se potrošnik zaveže, da bo določen čas (najbolj pogosto dve leti) »zvest« operaterju, zato ima nekoliko bolj zvezane roke pri zamenjavi oziroma odstopu od pogodbe.
Morebitna plačila naročnika v primeru prekinitve pogodbe, vključno z morebitnimi plačili, ki se plačajo zaradi predčasne prekinitve pogodbe
Pomembna informacija k prejšnjima dvema točkama se tiče vseh stroškov, ki se lahko pojavijo ob prekinitvi pogodbe. Še posebej to velja za pogodbe z vezavo, a določeni administrativni stroški se lahko pojavijo tudi v primeru, ko potrošnik nima sklenjene vezave z operaterjem.
Morebitna plačila stroškov, povezanih z vračilom terminalske opreme, vključno z informacijami o odklepanju terminalske opreme in morebitnimi povračili stroškov, povezanih s terminalsko opremo
Številne vezave se navezujejo na terminalsko opremo (mobilni telefoni, lahko tudi televizorji in ostale naprave povezovanje v omrežja), zato je odstop od pogodbe nekoliko bolj zapleten oziroma povezan z določenimi stroški.
Zakonsko je opredeljeno, da uporabnik napravo lahko vrne, a za to plača uporabnino. Lahko pa jo obdrži, a mora plačati preostalo vrednost. V novem ZEKom-2 je dodana zahteva, da mora operater namesto preostale vrednosti naprave potrošniku zaračunati stroške naročnine do konca vezave, če so ti nižji. Na vsak način je podatek o tem, koliko bomo plačali ob odstopu od pogodbe, pomemben del sklepanja naročniške pogodbe in potrošnik bi moral biti s to informacijo jasno seznanjen.
Pravica potrošnikov do nadomestil in povračil za primer, če niso izpolnjene ravni kakovosti storitve iz pogodbe
Do zdaj je težavo s slabšo kakovostjo storitev (ali celo nedelovanjem storitev) reševal prostovoljni Telekomunikacijski kodeks o nadomestilih (Tekon), novi ZEKom-2 pa prinaša poseben akt, ki ga bo AKOS sprejel v naslednjih mesecih in katerega najbolj pomembno vsebino bo potrošnik moral prejeti pred podpisom pogodbe. Spet gre za informacijo, ki mora biti predstavljena tako, da jo potrošnik preprosto izbrska v primeru, ko bi prišlo do težav.
Preberite še: S kartico SIM, a brez pomembnih informacij - sklepanje pogodbe pri telekomunikacijskih operaterjih