Kolesarjenje, predvsem v mestih, velja za enega od najbolj priljubljenih načinov trajnostne mobilnosti. Njegova priljubljenost je pogojena tudi z infrastrukturo, tokrat smo v našem ocenjevanju pod drobnogled vzeli možnosti, ki jih imajo študentje za parkiranje in priklepanje svojih koles pred fakultetami.
V celotni državi je seveda preveč večjih objektov, da bi bilo ocenjevanje izvedljivo za podroben prikaz realnega stanja. Zato smo se odločili, da prikažemo samo nek najbolj osnovni pokazatelj, in ocenili infrastrukturo večjih fakultet Univerze v Ljubljani.
Fakultete naj bi bile zgled, ko gre za trajnostno mobilnost
Univerza se promovira kot zelena in družbeno-odgovorna institucija, prav tako je za študente značilno, da imajo na voljo manj razpoložljivih denarnih sredstev in zaradi cenovne ugodnosti pogosteje uporabljajo kolo.
Logično bi bilo, da bi bile članice univerze za družbeni zgled ter pri študentih in zaposlenih spodbujale trajnostno mobilnost.
Pa so res zgledne, kar zadeva parkiranje in priklepanje koles?
- Najboljša ocena na ocenjevanju je bila povprečno. Prejele so jo štiri fakultete.
- Šest fakultet je prejelo oceno pomanjkljivo.
- Sedem jih je prejelo oceno nezadovoljivo.
Za kolesarja je najbolj pomembno, da ima na voljo kakovostno parkirno mesto, na katerem lahko preprosto priklene kolo. Zato največji del skupne ocene ponazarjata kapaciteta (število parkirnih mest v razmerju s številom učencev) in tip stojal.
Preverili smo še, kako varen je prostor za parkiranje koles, najboljšo oceno so dobila parkirišča, ki so fizično zaprta, ter dostopnost s parkirišč do vhoda v fakulteto.
Na splošno najbolj pozitivno izstopa prav dostopnost, saj so stojala pri vseh fakultetah blizu vhoda. Ni sicer nujno, da do fakultete vodi tudi kakovostna kolesarska povezava, včasih je treba biti pri dostopu tudi malo iznajdljiv.
Kako so se na ocenjevanju izkazale posamezne fakultete?
Fakulteta za gradbeništvo in geodezijo ima največjo kapaciteto glede na število vpisanih študentov, vendar nima varovanih stojal.
Največjo kapaciteto v absolutnem smislu in največjo varovano kolesarnico imata Fakulteta za računalništvo in informatiko in Fakulteta za kemijo in kemijsko tehnologijo.
Pri omenjenih fakultetah se sicer pojavlja problem lokacije, saj se nahajata na obrobju mesta, stran od storitev, pomembnih za študente, in imata relativno slabo urejen dostop po kolesarskih stezah in z avtobusom.
Za kolesarje je zgledno urejeno tudi pri Fakulteti za družbene vede, ki ima sorazmerno veliko stojal pred glavnim vhodom, obstaja pa tudi malo bolj odmaknjena varovana kolesarnica.
Pozitivno izstopa še Fakulteta za matematiko in fiziko, ki ima sorazmerno dobro kapaciteto in dostopnost, čudi pa, da so pokrita samo starejša stojala, medtem ko novejša in bolj primerna stojala niso.
Fakulteta za šport ima sicer primerna stojala in sorazmerno visoko kapaciteto, vendar si stojala deli z javno športno dvorano, stojala niso pokrita ali varovana.
Pred Fakulteto za farmacijo so stojala preprosto dostopna in imajo sprejemljivo kapaciteto, vendar je parkiranje varnostno problematično.
Fakulteta za elektrotehniko ima del stojal pokrit, problematična pa sta širina in tip stojal.
Fakulteta za arhitekturo ima primerna in dobro dostopna stojala, vendar slabo kapaciteto.
Pred Fakulteto za strojništvo so stojala dobro dostopna in delno pokrita, problematični pa so kapaciteta, širina in tip stojal.
Filozofska fakulteta ima primerna in dobro dostopna stojala, vendar je kapaciteta še vedno precej nizka glede na število vpisanih študentov, prav tako je problematična varnost.
Najbolj negativno izstopa Ekonomska fakulteta, pri kateri sicer so stojala za kolesa vsaj pokrita, vendar njihova kapaciteta ne zadošča niti za dva odstotka vpisanih študentov.
Na negativni strani so še Pedagoška fakulteta, Naravoslovno-tehniška fakulteta, Fakulteta za upravo in Zdravstvena fakulteta, kjer kapaciteta ne dosega pet odstotkov vpisanih študentov.
Biotehniške fakultete zaradi omejenega dostopa na posest nismo uspeli oceniti, pri Pravni fakulteti nismo uspeli izvedeti, kakšna je urejenost zaprte kolesarnice, pri Medicinski fakulteti pa nismo upoštevali kapacitet pred UKC, saj ne gre za namensko infrastrukturo za fakulteto.
Glede na to, da fakulteta z najbolje urejeno infrastrukturo zagotavlja kapaciteto zgolj za 15 odstotkov vpisanih študentov, hkrati pa nobeni od fakultet ni problem zagotavljati precej obsežnejših površin za parkiranje avtomobilov, bolj težko rečemo, da predstavljajo dober družbeni zgled.
Še posebej, če stanje primerjamo z danskim priporočilom, naj bo pred vhodom prostora za 40 do 80 odstotkov koles študentov …
Preberite še: Koliko dragocenega javnega prostora vržemo stran?