V tokratno primerjalno ocenjevanje smo vključili 13 dimljenih lososov trgovskih in blagovnih znamk, med katerimi sta tudi dva ekološka (Natur aktiv in Ocean sea). Večina izdelkov vsebuje atlantskega lososa, gojenega na Norveškem, dva izdelka sta iz divjega lososa, ulovljenega v Tihem oceanu. Vzorce smo kupili v večjih trgovinah v Ljubljani: Eurospin, E.Leclerc, Hofer, Lidl, Mercator in Spar.

Izdelki, ki smo jih vključili v primerjano ocenjevanje, so narezani na rezine, kar je priročno za pripravo različnih predjedi ali sendvičev. Na policah smo našli tudi dimljene fileje v kosu, ki jih lahko uporabimo v poljubnih jedeh in pripravimo po svojih željah.

Tabela z rezultati ocenjevanja (kliknite na fotografijo za povečavo)

TabelaLososi

Od sveže ribe do dimljenega lososa
S postopkom dimljenja lososa konzervirajo, s čimer preprečijo mikrobiološki kvar in oksidacijo maščob, dim pa daje ribi tudi poseben vonj in okus. Pred dimljenjem fileje lososa solijo, bodisi ročno po starem postopku ali s sodobnimi tehnologijami tekočega soljenja s stroji za vbrizgavanje. Sol dodajajo zaradi okusa in kot sredstvo za konzerviranje, saj omogoča, da se iz ribe izloči voda. Ribe, ki so soljene na sodoben način z vbrizgavanjem, pridobijo težo, njihova tekstura ni tako čvrsta kot pri suhem soljenju. Proizvajalci zato na embalaži pogosto poudarijo, da je bil losos suho ali ročno soljen. Po soljenju ga obdelajo s postopkom hladnega dimljenja, kar je na nekaterih izdelkih označeno kot `cold smoked´. Hladno dimljenje poteka pri temperaturah od 20 do 30 °C, najpogosteje z dimom bukovega lesa. Gostota dima in čas dimljenja sta odvisna od recepture posameznega proizvajalca.

Trajnostni vidik
Ocena trajnostnega vidika je sestavljena iz ocene načina ulova oziroma gojenja lososa in embalaže v kateri je izdelek pakiran. Le dva izdelka sta si za trajnostni vidik prislužila oceno zelo dobro: OceanSea in Natur aktiv (Hofer). Pri obeh gre za gojeni losos z ekološkim certifikatom. Večina jih je dobila oceno povprečno, med njimi tudi edina izdelka z certifikatoma ASC (Almare seafood) in MSC (Friedrichs), ki sta s trajnostnega vidika ulova in gojenja boljša izbira, a sta bila žal ta dva izdelka tudi edina, ki sta imela poleg plastičnega še kartonasti ovoj. Najslabšo oceno je prejel divji losos Viči, ki je ulovljen s pomočjo zabodnih in podobnih mrež, ki vsekakor niso trajnostna izbira v že tako osiromašenih morjih.

Oznake na živilih

Ekoloski EU RGBEkološko živilo
Uradni znak EU za ekološka živila smo našli na dveh izdelkih. Pri gojenju ekološkega lososa mora biti število rib v bazenu manjše kot pri konvencionalnem, prav tako ribe hranijo z ekološkimi hranili, omejena je tudi uporaba zdravil.

asc logoASC
En izdelek nosi znak ASC – Aquaculture Stewardship Council (Svet za upravljanje trajnostnega ribogojstva) je neodvisna mednarodna neprofitna organizacija za program standardiziranega upravljanja, nadzora in certificiranja označevanja trajnostno odgovornega ribogojstva.

 

mscMSC
MSC – Marine Stewardship Council (Svet za upravljanje trajnostnega ribolova) je neodvisna mednarodna neprofitna organizacija za program standardiziranega upravljanja, nadzora in certificiranja označevanja trajnostno odgovornega ribolova. Tak znak nosi en izdelek divjega lososa.

Prehranski profil: Visoko vredne beljakovine in omega 3, a tudi veliko soli
Pri prehranskem profilu smo ocenjevali vsebnost beljakovin, vsebnost maščobe in nasičenih maščobnih kislin in vsebnost soli. Za skupno oceno prehranskega profila so le trije izdelki dobili oceno dobro, štirje povprečno in šest pomanjkljivo, predvsem na račun velike vsebnosti soli (več kot 3 g/100 g).

Koliko maščobe bo vseboval dimljen losos, je zelo odvisno od vrste ribe, sezone ulova in od tega, kateri del ribe so uporabili v izdelku. Vsebnosti v pregledanih izdelkih se gibljejo od 1,4 (Friedrichs) do 14 (Eco +) gramov maščobe v 100 gramih izdelka. Gojeni lososi v povprečju vsebujejo skoraj 5-krat toliko maščobe kot divji.

Bolj kot skupna vsebnost maščob je pri lososih pomembna maščobnokislinska sestava. Pri gojenih zaradi večje vsebnosti maščobe lahko pričakujemo tudi več nenasičenih maščobnih kislin omega 3, ki jih moramo zaužiti s hrano, saj jih človeško telo ne more sintetizirati samo. Na dan naj bi jih zaužili od 1 do 1,4 grama. Vsebnost maščobnih kislin omega 3 je navedena le na treh izdelkih gojenih lososov (Despar, Viči in Mercator), vsebujejo pa od 0,68 do 2,8 grama omega 3 v 100 gramih izdelka.

Maščobnokislinska sestava se pri ribi lahko spreminja in je odvisna od številnih dejavnikov, zato ima lahko naslednji ulov drugačno sestavo. Gojeni losos običajno vsebuje več maščobnih kislin omega 3, a je razmerje med omega 3 in omega 6 manj ugodno kot pri divjem lososu. Pregledani lososi pa vsebujejo tudi nekaj nasičene maščobe. Vrednosti se gibljejo od 0,4 do 2,9 grama v 100 gramih. Izdelki, ki vsebujejo več maščobe, običajno vsebujejo tudi več nasičene maščobe. Opazna je tudi razlika med gojenim in divjim lososom, ki vsebuje občutno manj nasičenih maščob (0,4 do 0,8 g/100 g).

Poleg koristnih maščobnih kislin je losos tudi zelo dober vir biološko visoko vrednih beljakovin. Pregledani izdelki gojenega lososa jih vsebujejo v povprečju 20,6 grama v 100 gramih, divji lososi še malenkost več (25,4 g/100 g).

V primerjavi s svežimi ali zamrznjenimi dimljeni lososi vsebujejo veliko soli, od 1,8 do 5 gramov v 100 gramih izdelka, za kar bi prav vsem pregledanim izdelkom na prehranskem semaforju zasvetila rdeča luč. Sol je za izdelavo dimljenega lososa ključnega pomena, a vseeno bi je proizvajalci lahko uporabili manj, zato smo izdelke, ki so v 100 gramih vsebovali več kot 3 grame soli ocenili z oceno pomanjkljivo.

Odrasla oseba bi s 100 grami dimljenega lososa, ki ima največjo vsebnost soli, za več kot dvakrat prekoračila dnevne potrebe po soli in hkrati zaužila celotno dnevno še varno količino soli (po priporočilih Svetovne zdravstvene organizacije).

Aditivi le v dveh izdelkih
Večina pregledanih izdelkov ne vsebuje dodanih aditivov, zato so bili ocenjeni zelo dobro. Dva izdelka (Friedrichs in Almare seafood) smo ocenili dobro. Oba vsebujeta natrijev laktat (E 345) kot sredstvo za uravnavanje kislosti. Aditiv nima določene meje in se izdelkom lahko dodaja `po potrebi´, a glede na to, da ga drugi ne vsebujejo, se sprašujemo, ali je njegova uporaba res potrebna.

Na voljo tudi po zmerni ceni
Za kilogram dimljenega lososa smo odšteli od 24,50 (Nautica) do 81,50 evra (Friedrichs). Največ smo plačali za izdelek iz divjega lososa, a je ta lahko tudi cenejši, saj je divji losos drugega proizvajalca (Viči) na voljo že za 34,49 evra na kilogram. Tudi ekološki losos je na voljo po zmerni ceni, saj boste za kilogram odšteli le 29,90 evra. Losos z najbolj ugodno hranilno sestavo, s povprečno vrednostjo beljakovin in maščob, a z najmanjšo vsebnostjo soli (Despar), je med najcenejšimi pregledanimi izdelki, zanj boste odšteli le 24,53 evra za kilogram.

Ocena označbe: Manjka podatek o količini in vrsti zelišč
Pri označbi smo ocenjevali ime, prestavitev izdelka, velikost črk in čitljivost, navedbo hranilne vrednosti, pogojev shranjevanja in uporabe ter skladnost napisanega z zakonodajo. Pri sedmih izdelkih je bila označba ocenjena kot dobra, štirih povprečna. Dva izdelka pa sta prejela oceno pomanjkljivo.

Pri večini izdelkov je označba pregledna in enostavno berljiva, tudi velikost črk je ustrezna. Izjema so izdelki Viči, File lososa, dimljen, kjer je zaradi večjezičnosti označba težje berljiva. Pri izdelku BEK Pušnica je nalepka tako odrezana, da se ne vidijo vsi podatki, prav tako se pri izdelku Friedrichs zaradi nalepke zabrisan del hranilne tabele. Kljub dovolj veliki embalaži, linearno navedbo hranilne vrednosti najdemo na kar treh izdelkih (Viči File lososa, dimljen, Mercator in BEK Pušnica).

Dimljen losos je hitro pokvarljiv izdelek, zato ga ne kupujte na zalogo. Če je le mogoče, ga iz trgovine prinesite primerno ohlajenega (uporabite hladilno vrečko), v hladilniku pa ga hranite po navodilih proizvajalca, a na temperaturi, ki ne preseže 7 °C. Le tako bo izdelek ohranil lastnosti do roka uporabe. Priporočamo, da z uživanjem vseeno ne čakate do zadnjega dne. Večina proizvajalcev je pogoje hranjena zapisala korektno. A kako dolgo hraniti izdelek po odprtju je ostala neznanka pri polovici izdelkov. Priporočilo, da je izdelek pred uživanjem potrebno za 10 do 30 minut pustiti na sobni temperaturi, saj bo tako razvil polno aromo, smo zasledili le na dveh izdelkih.

Večina dimljenih lososov se na prvi strani predstavlja v tujem jeziku, za kar smo jim znižali oceno. Predstavitev prilagojeno slovenskemu potrošniku so imeli le vzorci Mercator in Viči.

Nasvet:

  • Dimljen losos vsebuje visoko vredne beljakovine in zdravju koristne maščobne kisline omega 3, a tudi veliko soli. Izberite izdelke s čim manj soli, oziroma vsaj manj kot 3 g v 100 gramih.
  • Dimljeni lososi lahko vsebujejo listerijo (L. monocitogenes) – bakterijo, ki povzroča listeriozo. Zdravi odrasli bolezen lažje prebolijo, ogrožene skupine, kot so nosečnice, novorojenčki in ljudje z oslabljenim imunskim sistemom, pa imajo lahko hude posledice, zato je priporočljivo, da te skupine izdelek pred uživanjem zadostno termično obdelajo ali pa se uživanju popolnoma izognejo.
  • Uživanje rib priporočamo enkrat do dvakrat na teden, predvsem kot zamenjavo za rdeče meso ali mesnine. Boljša izbira so manjše ribe oziroma tiste, ki so nižje v prehranjevalni verigi (sardele, skuše), velike ribe (tuna, morski pes) so bolj pogosto obremenjene s težkimi kovinami.

Kako smo ocenjevali

E-novice

Želite biti na tekočem z aktualnimi novicami?
Naročite se na e-novice še danes!
Joomla Extensions powered by Joobi

Poznate pravice potrošnikov pri najemu kredita?

www.vemvec.si

Ta stran uporablja piškotke.

Z nadaljevanjem obiska strani soglašate z njihovo uporabo. Več o piškotkih ...

Razumem

Seznam piškotkov na naši spletni strani 


PiškotekPotrebna privolitevOpis piškotkaTrajanjeKategorijaTretja stran
Joomla functional cookies, session Ne Osnovni piškotek za spremljanje uporabnika na spletni strani in prilagajanje prikaza. Čas obiska spletne strani 1 Obvezni  
joomla_user_state Ne Piškotek za informacijo o prijavljenem uporabniku. Do odjave iz uporabniškega računa 1 Obvezni  
joomla_remember_me Ne V primeru, da boste ob prijavi za dostop do članskih vsebin izbrali opcijo "Zapomni si", se bo ta piškotek shranil na vašem trdem disku. 2 meseca 1 Obvezni  
_gat Da Ta piškotek namesti Google Universal Analytics, z njim omeji zbiranje podatkov o obiskovalcu spletne strani z namenom hitrejšega delovanja bolj obiskanih spletnih strani. 1 minuta 2 Da
_gid Da Ta piškotek namesti Google Analytics z amenom shranjevanja informacij o tem, kako obiskovalci uporabljajo našo spletno stran. Zbrani so podatki o številu obiskovalcev in spletnih strani iz katerih so prišli na našo spletno stran. Podatki so anonimizirani. 1 dan 2 Da
_ga Da Google Analytics uporabljamo za analizo prometa na naši spletni strani (število posameznih obiskovalcev, število ogleda vsebin, času preživetem na naši spletni strani, uporabljenih programih za ogled strani). Google Analytics uporabljamo tudi za analizo najbolj zanimivih vsebin na naši spletni strani, ter učinke porabljenega denarja za oglaševanje v Google Adwords, kadar se odločimo za oglaševanje določene besede. Podatki so anonimizirani. 2 leti 2 Da
Extrawatch analytics Ne

Sodi med t.i. 1st party piškotke. Uporabljamo ga za merjenje obiska spletne strani zps, podatki so anonimizirani. Gre za t.i. 1st party piškotek, za katerega ni potrebna izrecna privolitev obiskovalca. Piškotek traja le za čas obiska na spletni strani. Več informacij: https://www.extrawatch.com/privacy-policy

Čas obiska spletne strani 2 Obvezni  
spu_cookienovice Ne Ta piškotek uporabljamo za to, da se obrazec za prijavo na zps e-novice ne prikaže tistim, ki so se na novice že prijavili. 20 dni  1 Obvezni  
cc_necessary Da Piškotek zabeleži podatek, da je obiskovalec spletne strani dal privolitev za piškotke. 1 leto 1 Obvezni  
cc_analytics Da Piškotek zabeleži podatek, da je obiskovalec spletne strani dal privolitev za analitične piškotke. 1 leto 1 Obvezni Da
cc_social Da Piškotki družbenih omrežij omogočajo sledenje po spletnih straneh, ki jih obiskujete in vam ob ponovne obisku družbenega omrežja prikazujejo ciljane oglase. Sledenje je možno, tudi ko niste prijavljeni v svoj račun na družbenem omrežju. 1 leto 3 Da
Doubleclick (google partner) Da

DoubleClick uporablja piškotke za izboljšavo ciljanega oglaševanja. Glede na nastavitve na uporabnikovem računalniku in na spletnih straneh, se lahko podatki zbrani na ta način, dodajo uporabnikovem Google računu.

V primeru, da zavrnete namestitev tega piškotka, se vam ob obiskovanju spletni strani ne bodo več prikazovalo personalizirano Google oglaševanje.

20 dni 2 Da

Kako pobrišem vse piškotke?
Internet Explorer
Uporabniki brskalnika Internet Explorer morajo to opraviti ročno (Orodja => Izbriši zgodovino brskanja …); v pogovornem oknu izberejo "Izbriši vse …" oziroma pobrišejo vsaj piškotke in začasne internetne datoteke. 

Mozilla Firefox
Uporabniki brskalnika Mozilla Firefox lahko to prav tako opravijo ročno (Orodja => Počisti zasebne podatke …) ali pa prilagodijo nastavitve tako, da se zasebni podatki po vsaki uporabi brskalnika pobrišejo samodejno (Orodja => Možnosti … => Zasebnost => Vselej počisti zasebne podatke, ko se zapre Firefox) in v pogovornem oknu izberejo še Nastavitve …, kjer določijo, kateri podatki naj se izbrišejo.

Chrome
V računalniku odprite Chrome.
V zgornjem desnem kotu kliknite ikono za več možnosti Več in nato Nastavitve. Na dnu kliknite Dodatno =>Zasebnost in varnost => Nastavitve spletnega mesta => Piškotki => Ogled vseh piškotkov in podatkov spletnih mest => Odstrani vse. Potrdite tako, da kliknete Izbriši vse.

Kako pobrišem posamezen piškotek?
Internet Explorer
Uporabniki brskalnika Internet Explorer morajo to opraviti ročno: Orodja=> Splošno=>Zgodovina brskanja=>Nastavitve=>v pojavnem oknu izberite Ogled datotek in potem izberete katere želite izbrisati.

Mozilla Firefox
Uporabniki brskalnika Mozilla Firefox lahko opravijo ročno: Orodja => Možnosti => Zasebnost => in v oknu izberite Izbrišite posamezen piškotek, kjer določite, kateri podatki naj se izbrišejo.

Chrome
V računalniku odprite Chrome. V zgornjem desnem kotu kliknite ikono za več možnosti Več => Nastavitve => Dodatno => Zasebnost in varnost => Nastavitve spletnega mesta => Piškotki => Ogled vseh piškotkov in podatkov spletnih mest => V zgornjem desnem kotu poiščite ime spletnega mesta => Desno od spletnega mesta kliknite ikono za odstranjevanje Odstrani.

Onemogočenje piškotkov 
Vi odločite, ali boste dovolili shranjevanje piškotkov na vaši napravi. Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v vašem spletnem brskalniku. 
Za informacije o nastavitvah za piškotke izberite spletni brskalnik, ki ga uporabljate. 
- Chrome
- Firefox
- Interne Explorer
- Opera (stran v angleškem jeziku)
- Safari (stran v angleškem jeziku)

Če piškotke izključite, so lahko nekatere možnosti spletne strani onemogočene.

V primeru, da bi nas o piškotkih na naši spletni strani radi še kaj vprašali, vam bomo z veseljem pojasnili! Pišite nam na web@zps.si.