V primerjalnem ocenjevanju čajev z gozdnimi sadeži, ki smo ga izvedli pred dvema letoma, smo odkrili številne napake pri označevanju oziroma informiranju potrošnikov o izdelku. Gozdni sadeži, predstavljeni na embalažah pregledanih čajev, so predstavljali manjšino čajne mešanice ali pa so bile v čajih prisotne le njihove arome. V upanju, da se je stanje na trgu izboljšalo, smo se odločili za ponoven pregled ponudbe čajev z gozdnimi sadeži. Vključili smo 13 sadnih mešanic čajev z gozdnimi sadeži različnih blagovnih in trgovskih znamk, ki smo jih nakupili v ljubljanskih trgovinah.

Sadni čaji so med slovenskimi potrošniki zelo priljubljeni, na kar kaže tudi pestra ponudba na trgovskih policah. Žal se velikokrat izkaže, da se za slikami sadežev na embalaži čajev skrivajo zgolj prazne obljube, saj vsebujejo zelo malo gozdnih sadežev ali le njihove arome, kar se je izkazalo tudi tokrat. Le en izdelek je bil ocenjen dobro, osem jih je dobilo oceno povprečno, štirje pa oceno nezadovoljivo – predvsem zaradi dodanih nepotrebnih aditivov in arom, potratne embalaže in slik na njej, ki zavajajo glede vsebine.

tabela

Kaj je razlika med pravim, zeliščnim in sadnim čajem?
Poznamo več vrst čajev, a pravi čaj je tisti, ki je pripravljen iz čajevca (Camellia sinesis Linaeus O. Kuntze). Če je fermentiran, ga poimenujemo črni čaj, nefermentiranega pa zeleni čaj. Poznamo še zeliščni čaj, ki je pripravljen iz posušenih cvetov, listov, nadzemnih delov, korenin, plodov, sadežev, semen in drugih delov rastlinskih surovin ter sadni čaj iz posušenega sadja.

Aromatizirani čaj je izdelek, pripravljen iz pravega čaja ali mešanice pravega, zeliščnega ali sadnega čaja, ki so mu dodane različne arome in se mora označiti kot »aromatiziran čaj«. Dejstvo je, da lahko le s prebiranjem sestavin izvemo, ali gre za čajno mešanico navedenih sadežev in zelišč ali pa je dodana samo aroma sadežev, ki jih ponazarja slika na embalaži. Posamezen izdelek je narejen po recepturi proizvajalca, zato se sestavine med različnimi aromatiziranimi čaji zelo razlikujejo. Tudi pri nakupu čajev tako potrošnik ve, kaj kupuje, a le, če skrbno prebere sestavine, navedene na hrbtni strani embalaže izdelka.

P1070869Do štiri plasti embalaže
Večina izdelkov je bila čistih in nepoškodovanih. S trajnostnega vidika smo pregledali in ocenili, v koliko slojev embalaže so ovite pregledane čajne mešanice. Embalaža osmih izdelkov je bila ovita še v dodatno prozorno folijo. Pri večini čajev so bile čajne vrečke še dodatno posamično pakirane v manjšo papirno ali plastično embalažo. Kar šest čajnih mešanic je bilo ovitih v štiri sloje embalaže. 

Kam z odpadki?
Glede na to, da pri nakupu čaja dobimo še veliko različnih vrst embalaže, bi bilo od proizvajalcev odgovorno, da na embalaži označijo, kam naj potrošnik določeno embalažo odvrže. Pri nekaterih čajih je vsaj za škatlico in dodatno ovojno vrečko navedeno, da gre za papir, medtem ko za ovoj ni navodil. Po podatkih nekaterih komunalnih podjetij naj bi celofan odvrgli med navadne odpadke, uporabljeno čajno vrečko pa med biološke odpadke.

Gozdni sadeži le za okras ali v obliki arome
Prednja stran embalaže vseh preglednih čajev potrošnika vabi z napisi in sliko velikih svežih jagod, malin, robid in borovnic ter drugih gozdnih sadežev. Cvetovi hibiskusa, plodovi šipka in jabolk, ki so na seznamu sestavin našteti med prvimi in predstavljajo običajno več kot polovico mešanice, pa so le redko prikazani na sliki na embalaži.

Preverili smo, koliko gozdnih sadežev, izpostavljenih s sliko na sprednji strani, vsebujejo izbrani čaji. Osem čajev je vsebovalo od 0,3 do 19 odstotkov gozdnih sadežev, predstavljenih s sliko. Dva izdelka sta vsebovala gozdne sadeže, proizvajalec pa ni navedel njihovega deleža v izdelku. Trije čaji, Herba Medica, Mogota in Spar celo sploh ne vsebujejo gozdnih sadežev, temveč le njihove arome. Take predstavitve izdelkov seveda zavajajo in napeljujejo k nakupu nečesa, kar ni glavna vsebina izdelka. Potrošnik ob pogledu na opis in embalažo namreč pričakuje, da izdelek vsebuje gozdne sadeže oziroma, da prav ti sadeži predstavljajo prevladujoči del izdelka.

Potrošniške organizacije menimo, da bi morali opisi in slika predstavljati dejansko vsebnost izdelka, tudi glede na delež sestavine v izdelku - torej večje slike hibiskusa, šipka in jabolk in manjšo sliko gozdnih sadežev, a le, če jih izdelek vsebuje. Če bi proizvajalec ob sliki na sprednji strani označil še delež gozdnih sadežev, bi s tem potrošniku transparentno predstavil izdelek.

Le en izdelek brez aditivov in arom
Prav vsi pregledani čaji, z izjemo enega, so vsebovali aromo ali več različnih arom, nekateri pa tudi aditive, ki uravnavajo kislost. Matik, 1001 cvet, Teekanne in Herba Medica so vsebovali citronsko kislino, Loyd pa jabolčno kislino. Le en izdelek, dm Bio, je bil popolnoma brez aditivov in arom, kar je vsekakor pohvalno in dokaz ter vzpodbuda za druge proizvajalce, da temu zgledu sledijo in ponudijo izdelke brez nepotrebnih aditivov.

Primer dobre prakse: čaj Matik
Čaj Matik je v primerjalnem ocenjevanju, ki smo ga opravili pred dvema letoma, prejel najslabšo oceno pomanjkljivo, tokrat pa je bil na drugem mestu z oceno povprečno. Proizvajalec je spremenil recepturo čaja tako, da je mešanici dodal gozdne sadeže (prej je vseboval zgolj aromo). Prav tako je na sprednji strani embalaže s sliko označil še prisotnost šipka in hibiskusa v izdelku.

Označbe na čajih so dobre
Na vseh trinajstih izdelkih so navedeni vsi po zakonu obvezni podatki. Črke so glede na uredbo EU o informiranju potrošnikov o živilih pri vseh izdelkih dovolj velike, je pa branje deklaracije na nekaterih izdelkih oteženo, predvsem zaradi navedb v več jezikih (primer Loyd in Teekanne Bio). Prav vsi čaji imajo navodila za pripravo. Na nekaterih je poleg pisnih navodil za pripravo način priprave lepo prikazan tudi v obliki ilustracije, ki je potrošniku zelo prijazna, saj se hitro vidi, na kakšen način naj izdelek pripravi.

P1070867Označevanje dodatnih podatkov – opozorilo!
Čaj Loyd ima med sestavinami naveden sladki koren, ki je lahko škodljiv za zdravje določenih skupin ljudi. Na embalaži mora biti zato izpisano opozorilo, ki ga zahteva zakonodaja: `Vsebuje sladki koren – ljudje s povišanim krvnim tlakom naj se izogibajo prekomernemu uživanju.´ Čaj Loyd opozorilo ima, vendar ni opazno in se ga lahko hitro prezre.

Cena čajev
Cena ocenjevanih vzorcev čajev se giblje od 0,04 pa do 0,14 evra na čajno vrečko. Čeprav cena ni merilo za kakovost izdelka, pa se je v tokratnem primerjalnem ocenjevanju najbolje odrezal dražji izdelek, ki ima hkrati še ekološki certifikat. Tik za njim so najcenejši med pregledanimi izdelki.

Naš nasvet:

  • Glede na to, da je v čajih veliko hibiskusa in šipka ter delcev suhih jabolk in zelo malo gozdnih sadežev ali le aroma, bi bilo morda bolje kupiti čaj hibiskusa ali šipka ter mu dodati posušene gozdne sadeže po okusu. Seveda pa aroma takega čaja ne bo tako močna kot pri čajih z dodanimi aromami.
  • Pri nakupu čajev preverite seznam sestavin na hrbtni strani, saj vas lahko slikovna predstavitev na embalaži hitro zavede.
  • Mešanico čaja si lahko pripravimo tudi doma iz nabranih posušenih zelišč, ki ji dodamo posušene gozdne sadeže. Gozdne sadeže na drobno narežemo, saj bo tako imel čaj močnejšo aromo.

Osnovni podatki o ocenjevanju 

 

E-novice

Želite biti na tekočem z aktualnimi novicami? Naročite se na e-novice še danes!
Antispam

Piškotki na naši spletni strani

To obvestilo je podano v skladu z Zakonom o elektronskih komunikacijah (ZEKom-2), ki ureja pravila glede uporabe piškotkov in podobnih tehnologij za shranjevanje podatkov ali dostop do podatkov, shranjenih na vašem računalniku ali mobilni napravi.

Informacije o uporabi piškotkov

Ta stran uporablja piškotke. Z uporabo naše spletne strani uporabnik izjavlja, da sprejme in soglaša z uporabo piškotkov v skladu s pogoji uporabe, navedenimi v tem dokumentu.

Upravljalec podatkov: MIPOR, Tržaška cesta 2, 1000 Ljubljana, mipor@mipor.eu 


PiškotekPotrebna privolitevOpis piškotkaTrajanjeKategorijaTretja stran
Joomla functional cookies, session Ne Osnovni piškotek za spremljanje uporabnika na spletni strani in prilagajanje prikaza. Čas obiska spletne strani Obvezni  
cc_necessary Ne Piškotek zabeleži podatek, da je obiskovalec spletne strani dal privolitev za piškotke. 1 leto Obvezni  
cc_analytics Ne Piškotek zabeleži podatek, da je obiskovalec spletne strani dal privolitev za analitične piškotke. 1 leto Obvezni Da
cc_social Ne Piškotki družbenih omrežij omogočajo sledenje po spletnih straneh, ki jih obiskujete in vam ob ponovne obisku družbenega omrežja prikazujejo ciljane oglase. Sledenje je možno, tudi ko niste prijavljeni v svoj račun na družbenem omrežju. 1 leto Obvezni  
_gat Da Piškotek servisa Google Analytics, ki je namenjen omejitvi zbiranja podatkov na zelo obiskanih straneh. 1 minuta Analitični Da, Google Inc.
_gid Da Statistika ogledov spletne strani. 1 dan Analitični Da, Google Inc.
_ga Da Statistika ogledov spletne strani. 2 leti Analitični Da, Google Inc.
Doubleclick (google partner) Da

DoubleClick uporablja piškotke za izboljšavo ciljanega oglaševanja. Glede na nastavitve na uporabnikovem računalniku in na spletnih straneh, se lahko podatki zbrani na ta način, dodajo uporabnikovem Google računu.

V primeru, da zavrnete namestitev tega piškotka, se vam ob obiskovanju spletni strani ne bodo več prikazovalo personalizirano Google oglaševanje.

20 dni Oglaševalski Da
Facebook piškotki Da

Facebook uporablja piškotke za funkcionalnost deljenja vsebin z naše spletne strani.

  Oglaševalski/Socialna omrežja Da, Meta, inc.
Twitter piškotki Da

Twitter uporablja piškotke za funkcionalnost deljenja vsebin z naše spletne strani.

  Oglaševalski/Socialna omrežja Da, Twitter, inc.

Če pri posamezni skupini piškotkov izberete možnost »Ne dovolim piškotkov«, bomo vse piškotke iz te skupine zbrisali iz vaše naprave in jih ne bomo namešali dokler ne boste to izrecno dovolili s spremembo nastavitev.

Če pri posamezni skupini piškotkov izberete možnost »Dovolim piškotke«, bomo piškotke iz te skupine namestili na vašo napravo in jih nameščali dokler ne boste spremenili nastavitve.

Kako onemogočiti piškotke

Če želite blokirati piškotke, vas opozarjamo, da bi to lahko negativno vplivalo na uporabnost nekaterih spletnih mest. Večina brskalnikov vam dovoljuje, da zavrnete/sprejmete piškotke. Spodaj je nekaj praktičnih informacij za onemogočenje piškotkov v brskalniku, ki ga uporabljate.

  • Microsoft Edge - v zgornjem desnem kotu kliknite tri pikice in izberite »Nastavitve«. V levem stolpcu izberite »Dovoljenja za piškotke in spletno mesto«, kjer lahko prilagodite nastavitve piškotkov.
  • Google Chrome - kliknite ključ v zgornjem desnem kotu in izberite »Nastavitve«. Na tej točki izberite »Zasebnost in varnost«, nato pa »Piškotki in drugi podatki spletnega mesta« in spremenite nastavitve.
  • Mozilla Firefox - v meniju za nastavitev menija v zgornjem desnem kotu izberite »Nastavitve«. Izberite »Zasebnost in varnost« in tu lahko prilagodite nastavitve piškotkov.
  • Safari - v meniju za nastavitev menija v zgornjem desnem kotu izberite »Nastavitve«. Izberite »Varnost« in tukaj lahko prilagodite nastavitve piškotkov.

V primeru, da bi nas o piškotkih na naši spletni strani radi še kaj vprašali, vam bomo z veseljem pojasnili! Pišite nam na mipor@mipor.eu.