Ilustracija: mladenič in mladenka ne razumeta zapletenega jezika financ

Konec oktobra smo obiskali spletna mesta vseh osmih bank, poiskali njihove cenike in jih pregledali tako, kot bi to naredil običajen potrošnik, ki išče informacije o cenah bančnih storitev.

Banke svoje storitve ponujajo v zameno za denarna nadomestila, o njihovi višini morajo obveščati na ustrezen način. Za potrošnike je pomembno, da te informacije najdejo hitro in da jih brez težav razumejo. Pregledali smo cenike bank na njihovih spletnih straneh, da bi ugotovili, ali so ta pričakovanja izpolnjena.

Osem bank pod drobnogledom

V ocenjevanje smo vključili osem največjih poslovnih bank in hranilnic (glede na bilančno vsoto), ki poslujejo v Sloveniji:

  • Delavska hranilnica,
  • Deželna banka Slovenije,
  • Gorenjska banka,
  • Intesa Sanpaolo,
  • NLB,
  • OTP,
  • Sparkasse,
  • UniCredit.

Rezultati ocenjevanja: ceniki bančnih storitev (PDF)

Kaj smo ocenjevali?

Ob obisku spletnega mesta katerega koli podjetja cenik pričakujemo na vidnem mestu. To daje občutek transparentnosti (»ne skrivamo svojih cen«) in uporabniku prijazne postavitve. Vsi vemo, da so cene pomembne – tako za ponudnike kot za uporabnike.

Ilustracija: dekle s povečevalnim steklom proučuje vrednosti na rumenem grafikonu

Sam cenik mora biti oblikovan pregledno in razumljivo, razdelan v ločene logične sklope, ki jih podpirajo uporaba različnih barv, velikosti in jakosti pisave ter drugi oblikovalski elementi. Razumljiv mora biti tudi z vidika besedišča.

Pri cenikih bank smo ocenjevali:

  1. iskanje na spletni strani, kjer smo preverili položaj cenika, izpostavljenost, poimenovanje ter možnost zadetka v iskalniku;
  2. cenike, kjer smo ocene podelili glede na število cenikov, njihovo strukturo in preglednost;
  3. izrazoslovje, kjer smo izbrali tri pogoste bančne storitve in preverili, kako jih banke poimenujejo.

Smo cenike našli hitro in brez težav razumeli informacije v njih? Preverite v nadaljevanju.

Cenik, kje si …

Oblikovalci postavitvi spletnih strani namenijo veliko časa in tukaj naključij ni. Kam banka umesti cenik, je njena odločitev, izbira pa bi morala biti čim bolj uporabniku prijazna. Najbolj vidna je zagotovo umestitev cenika na desni strani zgoraj, po možnosti v glavi strani, brez dodatnih klikov. A takšnega primera tokrat nismo našli. Najbolj se mu približa Deželna banka Slovenije, kjer je povezava do cenika postavljena fiksno na desni strani, a ne povsem zgoraj.

Nekoliko nižjo oceno so dobile Delavska hranilnica, NLB in Sparkasse, ki imajo povezavo sicer zgoraj, a v izbirniku. Preostale banke so prejele najnižjo oceno, saj je povezava do cenika povsem na dnu strani.

Ilustracija: iskanje po spletni strani z daljnogledom

Tudi pri izpostavljenosti povezave nismo našli banke, ki bi si zaslužila najvišjo oceno. Uporabniki si želimo, da povezavo na cenik hitro opazimo in da je umeščen v logično kategorijo. Banke pa ga, kot kaže, nekoliko sramežljivo skrivajo pod imeni, kot so orodja, nasveti in pripomočki.

Največ točk smo podelili Sparkasse, ki je cenik uvrstila v kategorijo informacije, uporabljena je tudi odebeljena pisava. Najnižjo oceno je dobila Gorenjska banka, ki cenike skriva med dokumenti – splošen izraz, ki lahko vsebuje marsikaj in ne nujno tudi cenika.

Preizkusili smo tudi iskalnike na spletnih mestih, tako da smo v iskalno polje vpisali besedo cenik. Najvišjo oceno so prejele Intesa Sanpaolo, Sparkasse in Unicredit, kjer je bil iskani pojem prvi med zadetki. Posebna pohvala gre Intesi Sanpaolo, kjer se ob vpisu besede cenik pojavi izbira Tarifa banke za prebivalstvo.

To pomeni, da v banki razumejo, da uporabniki cenik iščejo pod to besedo, tudi če ga banka poimenuje drugače.

Vsi preostali iskalniki so se izkazali za neuporabne, saj so prikazani rezultati večinoma vsebovali vsebinske članke, nikjer nismo prišli do dejanskega cenika. Dali smo jim najnižjo oceno. Nekoliko višjo je dobila le OTP, kjer je bil cenik na desetem mestu med zadetki, a je vsaj bil med zadetki. Iskalnik bi moral biti delujoče orodje in ne le dodaten okrasni element v obliki povečevalnega stekla.

… in kako ti je ime?

Tako preprosto besedo, kot je cenik, razume vsakdo. Seveda pa se podjetje lahko zaradi tega ali onega razloga odloči tudi za drugačno poimenovanje na spletnem mestu.

Mladenič z brado zmiguje z rameni, ker ni razumel

Preverili smo, kako banke poimenujejo cenike:

  • najvišja ocena za vse tiste, ki razumejo besedišče običajnega potrošnika in ceniku rečejo preprosto – cenik: Deželna banka Slovenije, OTP, Sparkasse in Unicredit;
  • nekoliko nižja ocena za tiste, ki uporabijo drugo besedo, ki pa je razumljiva – stroški: Delavska hranilnica in NLB;
  • dodatno znižanje ocene za poimenovanje tarifa za prebivalstvo/potrošnike, ki je bolj tehničen izraz, ki ni blizu običajnemu uporabniku: Intesa Sanpaolo in Gorenjska banka.

Uporaba preprostih in potrošnikom znanih izrazov kaže prizadevanje bank, da uporabniki informacije najdejo hitro. Zakaj bi splošno uporaben izraz, kot je cenik, spreminjali v karkoli manj razumljivega?

Cenik naj bo pregleden in jasen

Preverili smo število cenikov – na koliko posameznih datotek ali spletnih strani je cenik razdeljen. Največ, deset, smo jih našli pri Intesi Sanpaolo, sedem pri NLB in štiri pri Sparkasse. Preostale banke imajo cenik v enem kosu, kar smo ocenili kot najboljšo možnost. Večje število cenikov ustvarja nepreglednost in zahteva več klikanja.

Ena bistvenih značilnosti, ki olajša sprehajanje po ceniku in iskanje želenih postavk, je njegova struktura. Ali ima cenik kazalo, ki omogoča, da se s klikom na izbrano poglavje premaknemo na stran, ki ga opisuje? To možnost smo našli le pri NLB. Kako je razdeljen na posamezna poglavja? Najvišji oceni smo podelili NLB in Intesi Sanpaolo, ki sicer ima več cenikov (10), a so posamično dobro strukturirani.

Preglednost cenikov oblikovalec doseže z različnimi velikostmi črk, barvami, črtami, odebeljenim besedilom, praznim prostorom in podobno. Prav je, da dokument diha in se v njem ne izgubimo, da besedilo ni stisnjeno in si ne iztaknemo oči, ko gledamo v zaslon.

Najvišjo oceno smo podelili Intesi Sanpaolo in Sparkasse, nekoliko nižje ocene pa NLB, OTP in Unicredit.

Najmanj pregledni oziroma najmanj berljivi so ceniki Delavske hranilnice, Deželne banke Slovenije in Gorenjske banke. Pri vseh so zelo varčni z belim prostorom in barvami, ki jih skoraj ni.

Cenik Deželne banke prvih šest strani porabi za »splošna določila«, kar ustvari zmedo – bolje bi jih bilo premakniti na konec. Gorenjska banka skorajda ne uporablja presledkov med posameznimi poglavji – cenik je zato nepregledna vrsta podatkov. Tudi Delavska hranilnica ni dosti boljša, tukaj zmotijo majhna velikost pisave in vodoravne črte, ki naj bi verjetno pomagale pri razločevanju posameznih postavk, a za oči – zaradi svoje številčnosti – ustvarjajo neprijeten občutek.

Izrazi naj bodo prilagojeni potrošnikom

Vsaka panoga uporablja specifične strokovne izraze in s tem ni nič narobe; je celo nujno za razvoj katerega koli področja. Poleg tega za bančni sistem veljajo določena pravila, tudi pri uporabi standardiziranih izrazov.

A banke morajo obenem poskrbeti, da cenik doseže svoj namen: da jasno informira in ga razumejo tisti, ki jim je namenjen. Do uporabnika prijazno je, če banka uporablja tudi splošno sprejete in uporabljane izraze, ki jih razumejo običajni potrošniki, ne le bančni uslužbenci in finančni strokovnjaki.

Izbrali smo tri bančne storitve in preverili, kako jih banke poimenujejo oziroma predstavijo v svojih cenikih:

  • vodenje računa,
  • uporaba plačilnih kartic,
  • plačilo položnice na bančnem okencu ali v spletni banki.

Jasno in razumljivo so poimenovani računi in paketi pri vseh bankah – vodenje računa. Tukaj so vse dobile dobre ocene, najvišjo pa smo podelili Intesi Sanpaolo, ki ima v cenikih predstavljene tudi vsebine paketnih računov. Težav ni bilo niti pri članarinah za različne plačilne kartice, vse so poimenovane jasno in razumljivo. Zapletlo pa se je pri plačevanju položnic, kjer so izrazi lahko nejasni za običajnega potrošnika.

Vsak mesec plačamo položnice

Banke bi morale po določilih EU v primeru plačila položnice uporabljati izraz kreditno plačilo, ki pomeni: »Ponudnik računa po navodilih stranke nakaže denar z računa stranke na drug račun.«

Izraz kreditno plačilo običajnemu potrošniku verjetno ni razumljiv v povezavi s plačilom položnice, prej morda s plačilom kredita. A če bi ga dosledno uporabljale vse banke – in potrošnike o tem učinkovito obvestile – bi se ga sčasoma verjetno navadili. Pa je tako? Ne zares.

Mlada ženska plačuje položnice prek spleta

Izraz smo našli v cenikih Gorenjske banke, Sparkasse in Unicredit ter v prilagojeni različici kot kreditni plačilni nalog pri NLB. Preostale banke uporabljajo izraze, kot so plačilni nalog, plačilna transakcija in eksterni nalog. Sprašujemo se: če že imamo standardiziran izraz (pa naj bo še tako neposrečen, kot so kreditna plačila), zakaj ga vse banke ne uporabljajo? To naj bi bil namen standardizacije.

Poleg tega bi pričakovali, da se v ceniku sme uporabljati tudi vsem razumljive izraze, kot je položnica (ali plačilo položnice). Zakaj pa ne, če vsi vemo, kaj to je?
Beseda položnica ni slengovski izraz, ki ne bi spadal v resen dokument. Gre za slovensko besedo, ki jo najdemo v spletnem SSKJ in pomeni: »Obrazec, s katerim se nakazuje denar po pošti ali banki na določen transakcijski račun.«

A izraza položnica nismo našli v nobenem ceniku, vsaj ne pri plačilu na bančnem okencu ali v spletni banki. Da bi bilo mogoče to besedo vendarle uporabiti in s tem potrošnikom olajšati branje cenika, dokazujeta NLB in Unicredit. Ko je namreč v njunih cenikih govora o plačevanju položnic na bankomatu, je uporabljena prav beseda položnica. Torej je mogoče.

Bančni ceniki bi lahko bili boljši

Končne ocene kažejo na povprečno stanje, kjer je zadoščeno osnovnim zahtevam, ni pa presežkov. Ocene zelo dobro nismo mogli podeliti, je pa kar nekaj bank dobilo oceno dobro: Intesa Sanpaolo, NLB, OTP, Sparkasse in Unicredit. Na drugi strani nobena od ocen ni zares slaba, saj so preostale banke prejele oceno povprečno.

Naloga informacijskega oblikovanja je kompleksne informacije predstaviti na uporabniku razumljiv način, kar naj bi cenik predstavljal. Včasih v resnici ni lahka, saj bančne storitve niso najbolj preprost produkt, tudi ceniki niso najbolj zabavno branje.

A s premišljenimi izboljšavami (nekaj smo jih nakazali) bi razumljivost in dostopnost cenikov banke lahko povečale. S tem bi pokazale razumevanje za svoje komitente in pogledale v svet bančnih storitev skozi oči potrošnika. Ta pogled pa je zagotovo drugačen od njihovega, manj strokoven in bolj življenjski.


 Preberite tudiKoliko vas na leto stane poslovanje z banko?

E-novice

Želite biti na tekočem z aktualnimi novicami? Naročite se na e-novice še danes!
Antispam

Piškotki na naši spletni strani

To obvestilo je podano v skladu z Zakonom o elektronskih komunikacijah (ZEKom-2), ki ureja pravila glede uporabe piškotkov in podobnih tehnologij za shranjevanje podatkov ali dostop do podatkov, shranjenih na vašem računalniku ali mobilni napravi.

Informacije o uporabi piškotkov

Ta stran uporablja piškotke. Z uporabo naše spletne strani uporabnik izjavlja, da sprejme in soglaša z uporabo piškotkov v skladu s pogoji uporabe, navedenimi v tem dokumentu.

Upravljalec podatkov: MIPOR, Tržaška cesta 2, 1000 Ljubljana, mipor@mipor.eu 


PiškotekPotrebna privolitevOpis piškotkaTrajanjeKategorijaTretja stran
Joomla functional cookies, session Ne Osnovni piškotek za spremljanje uporabnika na spletni strani in prilagajanje prikaza. Čas obiska spletne strani Obvezni  
cc_necessary Ne Piškotek zabeleži podatek, da je obiskovalec spletne strani dal privolitev za piškotke. 1 leto Obvezni  
cc_analytics Ne Piškotek zabeleži podatek, da je obiskovalec spletne strani dal privolitev za analitične piškotke. 1 leto Obvezni Da
cc_social Ne Piškotki družbenih omrežij omogočajo sledenje po spletnih straneh, ki jih obiskujete in vam ob ponovne obisku družbenega omrežja prikazujejo ciljane oglase. Sledenje je možno, tudi ko niste prijavljeni v svoj račun na družbenem omrežju. 1 leto Obvezni  
_gat Da Piškotek servisa Google Analytics, ki je namenjen omejitvi zbiranja podatkov na zelo obiskanih straneh. 1 minuta Analitični Da, Google Inc.
_gid Da Statistika ogledov spletne strani. 1 dan Analitični Da, Google Inc.
_ga Da Statistika ogledov spletne strani. 2 leti Analitični Da, Google Inc.
Doubleclick (google partner) Da

DoubleClick uporablja piškotke za izboljšavo ciljanega oglaševanja. Glede na nastavitve na uporabnikovem računalniku in na spletnih straneh, se lahko podatki zbrani na ta način, dodajo uporabnikovem Google računu.

V primeru, da zavrnete namestitev tega piškotka, se vam ob obiskovanju spletni strani ne bodo več prikazovalo personalizirano Google oglaševanje.

20 dni Oglaševalski Da
Facebook piškotki Da

Facebook uporablja piškotke za funkcionalnost deljenja vsebin z naše spletne strani.

  Oglaševalski/Socialna omrežja Da, Meta, inc.
Twitter piškotki Da

Twitter uporablja piškotke za funkcionalnost deljenja vsebin z naše spletne strani.

  Oglaševalski/Socialna omrežja Da, Twitter, inc.

Če pri posamezni skupini piškotkov izberete možnost »Ne dovolim piškotkov«, bomo vse piškotke iz te skupine zbrisali iz vaše naprave in jih ne bomo namešali dokler ne boste to izrecno dovolili s spremembo nastavitev.

Če pri posamezni skupini piškotkov izberete možnost »Dovolim piškotke«, bomo piškotke iz te skupine namestili na vašo napravo in jih nameščali dokler ne boste spremenili nastavitve.

Kako onemogočiti piškotke

Če želite blokirati piškotke, vas opozarjamo, da bi to lahko negativno vplivalo na uporabnost nekaterih spletnih mest. Večina brskalnikov vam dovoljuje, da zavrnete/sprejmete piškotke. Spodaj je nekaj praktičnih informacij za onemogočenje piškotkov v brskalniku, ki ga uporabljate.

  • Microsoft Edge - v zgornjem desnem kotu kliknite tri pikice in izberite »Nastavitve«. V levem stolpcu izberite »Dovoljenja za piškotke in spletno mesto«, kjer lahko prilagodite nastavitve piškotkov.
  • Google Chrome - kliknite ključ v zgornjem desnem kotu in izberite »Nastavitve«. Na tej točki izberite »Zasebnost in varnost«, nato pa »Piškotki in drugi podatki spletnega mesta« in spremenite nastavitve.
  • Mozilla Firefox - v meniju za nastavitev menija v zgornjem desnem kotu izberite »Nastavitve«. Izberite »Zasebnost in varnost« in tu lahko prilagodite nastavitve piškotkov.
  • Safari - v meniju za nastavitev menija v zgornjem desnem kotu izberite »Nastavitve«. Izberite »Varnost« in tukaj lahko prilagodite nastavitve piškotkov.

V primeru, da bi nas o piškotkih na naši spletni strani radi še kaj vprašali, vam bomo z veseljem pojasnili! Pišite nam na mipor@mipor.eu.