Kot smo ugotovili na ocenjevanju izposojevalnic električnih koles, so kolesa kakovostna, ženska kolesa so redka, rezervacija izposoje pa je skoraj obvezna.
Poznopoletni in jesenski dnevi so kot nalašč za kolesarjenje. Že res, da uporaba električnega kolesa v Sloveniji ni tako v čislih kot drugod po Evropi, a marsikdo si daljše poti s kolesom brez pomoči težje loti, hkrati pa si želi tudi na kolesu predvsem uživati – ne glede na konfiguracijo terena.
Če se še niste odločili za lastno električno kolo, si ga lahko izposodite. Preverili smo devet izposojevalnic v različnih slovenskih krajih.
Električno kolo je specifično za izposojo, saj zahteva nekaj več predpriprav. Po vsaki vožnji ga je treba napolniti in v tem času seveda ni na voljo novim kolesarjem. Zato smo vsako izposojevalnico dan pred izposojo poklicali in kolesi rezervirali. Izposodili smo si kolo za žensko in moškega.
Ločena kolesa (moška ali ženska) so redko na voljo
V resnici kakšne večje razlike po spolu pri izposojevalnicah niti ne delajo. Večinoma so na voljo takoimenovana kolesa unisex, razlika je samo v velikosti okvirja.
Vsekakor je ob klicu in rezervaciji treba zaupati višino kolesarja. Za nas so v večini izposojevalnic pripravili pravilno velika kolesa in jih tudi ustrezno nastavili (višina sedeža).
Pri PAC ob Bohinjskem jezeru nas po telefonu niso vprašali po velikosti kolesarjev, zato smo jih na to morali spomniti sami. Kasneje smo sicer ugotovili, da imajo na zalogi kar lepo količino koles, a vseeno je dobro vedeti, da vas bo zagotovo čakalo takšno, ki vam ustreza po velikosti.
To še posebej velja po slabi izkušnji v izposojevalnici Kekec Bike v Kranjski Gori. Manjši kolesarki so kljub drugačni obljubi pripravili za številko preveliko (moško) kolo, tako da je moral uslužbenec celo zamenjati sedež, saj bi bil sicer postavljen previsoko za varno vožnjo. Prijaznost uslužbenca je deloma pokvarilo dejstvo, da je bil fant iz Srbije in med obiskom ni znal niti besede slovensko.
Kakovost koles je zgledna
Izposoja električnega kolesa ni poceni, a nas je pozitivno presenetila kakovost ponudbe. Mimogrede omenimo, da boste praktično pri vseh izposojevalcih za izposojo potrebovali osebni dokument, za plačilo povsod jemljejo kreditno kartico. V Bovcu in Kranjski Gori smo podpisali kratko izjavo o odgovornosti, na Rogli so nam razložili, da so kolesa zavarovana proti kraji.
- Večinoma so nam posodili gorsko kolo znanih znamk.
- Vsa kolesa so imela sredinsko nameščen električni motor (ki je tudi najbolj udoben za uporabo) z med tri in pet ravnmi pomoči.
- Izposojevalci so nam kot po pravilu predlagali, da se vozimo z zmerno pomočjo, običajno na drugi ravni, kar pomaga tudi k daljšemu trajanju baterije.
- Prevozili smo med 25 in 50 kilometrov in nikoli ni bilo strahu, da bi se baterija izpraznila.
Kolesa smo večinoma vozili po asfaltni in kakovostni makadamski podlagi, zato se je včasih zdelo, da so kar preveč robata, pnevmatike pa široke in grobe. Ob pomoči elektrike to ni bistveno vplivalo na kolesarsko izkušnjo.
Dejstvo je, da imajo izposojevalci najbolj pogosto na izbiro gorska kolesa, ker je z njimi pač najmanj zapletov tudi, če zapeljemo izven utrjenih poti. Vprašanje pa je, ali je to res po godu vsem kolesarjem, saj je položaj na njih specifičen in niti ni najbolj primeren za daljše cestne poti.
Kakor koli, najmanj robati in najbolj potovalni kolesi smo dobili v kampu Podzemelj, izkazali sta se kot zelo ustrezni za vožnjo po predlaganih razgibanih (asfaltnih) belokranjskih cestah.
Obe kolesi sta bili tudi dobro opremljeni (več o tem spodaj), žal pa slabo vzdrževani. Na kar nekaj mestih sta bili zarjaveli. Na ženskem kolesu sta bili uničeni tipki za nastavitev moči, zvonec je bil polomljen, tudi prestavljanje ni bilo najbolj natančno. Zato smo temu izposojevalcu za ohranjenost kolesa podelili oceno pomanjkljivo, ki je vplivala tudi na zmanjšanje skupne ocene.
Pri drugih kolesih večjih znamenj obrabe nismo zaznali, je pa bilo kakšno še umazano z blatom v spodnjem delu. Moško kolo pri PAC je imelo zlomljeno tipko za nastavitev električne pomoči, kar pa ni vplivalo na njeno delovanje.
Kje je kolesarska oprema?
Nekatera kolesa so se ponašala z merilnikom hitrosti in drugimi podatki na zaslonu (prevožena pot, povprečna hitrost, ostanek baterije v odstotkih …). Teh podrobnosti nismo ocenjevali, saj je bilo vidno, da gre za dodatke, ki serijsko sodijo h kolesu in niso neposredno odvisni od izposojevalca.
Čeprav je tudi ostala oprema načeloma del kolesa, pa smo se zaradi varnosti in udobja med kolesarjenjem odločili, da jo ocenimo posebej.
V ta okvir sodijo:
- luči,
- zvonec,
- blatniki,
- opora za kolo (tačka),
- prostor (nosilec) za bidon.
Povedno je, da sta bila z lučmi opremljeni le obe kolesi, izposojeni v kampu Podzemelj, in žensko kolo pri izposojevalcu Mamut na Bledu. Ta tri kolesa so bila tudi edina z blatniki. Da ti niso odveč, sta dokazali dve kolesarjenji po prestani plohi (na Rogli in v Vipavski dolini), ko smo se na cilj vrnili s črto umazanije na zadnjem delu hlač in hrbtu majice ter premočenimi čevlji. Drugod smo imeli več sreče z vremenom, sicer bi se nam zgodilo zelo podobno.
Med bolj redko, a pomembno opremo pri izposojenih kolesih sodi tudi zvonec. Nameščen je bil na kolesih, ki smo si jih izposodili pri Pro Bike v Mariboru in UN Bike v Kopru, prav tako ga je lahko uporabljal kolesar v Beli Krajini, na ženskem kolesu pa je bil, kot že omenjeno, polomljen.
Kam bi ga del, kako zaklenil in kako popravil?
Nekajkrat nas je zmotila odsotnost opore za kolo, spet drugič pa smo pogrešali nosilec za bidon. Na splošno se zdi pametno imeti s seboj vsaj majhen nahrbtnik, ki lahko pride prav tudi za shranjevanje kakšnega drugega dodatka.
Mi smo vedno povprašali po ključavnici, saj si nismo želeli, da bi med postankom kolesi izginili. Nimajo je vsi izposojevalci …
Le dvakrat, pri Outdoor Galaxy v Bovcu in RockVelo v Skriljah smo dobili orodje, tlačilko in rezervno zračnico. V primeru izpraznjene pnevmatike bi se z ostalimi kolesi reševali s klicem izposojevalca. Telefonska številka je bila pri večini koles nalepljena na vidno mesto na okvirju.
Predlagane poti so zanimive
Ob izposoji smo skušali dobiti informacijo o tem, katero pot nam priporočajo, da bomo čimveč videli in se pri tem ne vozili po prometnih cestah. Nad predlogi smo bili pravzaprav vedno navdušeni, zato jih opisujemo v posebnem prispevku.
Zanimivo pa je, da smo le pri RockVelu Vipavsko dolino odkrivali na sodoben način, V pametnem telefonu smo odprli aplikacijo Komoot, se povezali z izposojevalcem in izbrali želeno progo. Obe kolesi sta bili opremljeni s kakovostnim nosilcem za telefon, kar smo s pridom izkoristili za preprosto navigiranje.
Pri ostalih izposojevalcih smo dobili ustna navodila, papirnate zemljevide ali pa smo zanimive poti razbrali iz table. Ponekod so določene poti tudi označene. Skratka, tudi, če ne veste, kam bi odkolesarili, imajo izposojevalci polno dobrih idej.
Izposoja ni poceni, ampak …
Med našimi dosedanjimi ocenjevanji storitev smo le redko odkrili tako velik delež kakovostnih ponudnikov kot tokrat.
Že res, da boste za izposojo električnih koles odšteli od 30 do skoraj 50 evrov na dan, a zavedati se je treba, da gre večinoma za kakovostna kolesa srednjega cenovnega razreda, zato se strošek ne zdi pretiran.
Vsi izposojevalci vam bodo ponudili čelado (ki jo, seveda, toplo priporočamo), doplačati smo jo morali le na Rogli. Prav tako ne bi smelo biti težav z izposojo otroških sedežev (z nosilci na zadnjem delu kolesa), nekateri imajo v zalogi tudi prikolice ali celo otroška električna kolesa.
Pred izposojo v vsakem primeru preverite, kaj je na voljo
Za razliko od neelektričnih koles je pri električnih manj običajno, da si jih lahko izposodite zgolj za uro ali dve. Eden od razlogov je zagotovo tudi ta, da mora izposojevalec pred naslednjo izposojo še napolniti baterijo. Tudi, če ponujajo krajše čase izposoje, cena zato ni sorazmerna.
Glede na to, da so poletni dnevi dolgi in vroči, na koncu opozorimo še na delovni čas. Ta je lahko tudi samo med 10h in 18h, v Bovcu celo zgolj do 17h (s premorom za kosilo vmes), zaradi česar ima ta izposojevalec tudi slabšo oceno za poslovalnico.
Morda se boste s kom lahko dogovorili, da vas malce počakajo, a računati na to ne gre. Bolj verjetna je možnost, da si kolo izposodite že zvečer in kolesarjenje lahko začnete zgodaj zjutraj, še preden odprejo poslovalnico.
Pa za kakšen popust pri družinski izposoji se boste menda lahko dogovorili (na ceniku je 15-odstotni popust omenjen le pri UN Bike v Kopru) in, seveda, večdnevna izposoja znižuje ceno na dan. Čudežev vseeno ne pričakujte …
Preberite še: Nekaj predlogov za izlete z e-kolesom