Čeprav je danes zaradi večje ozaveščenosti življenje invalidov precej lažje kot nekoč, jim pri vsakodnevnih opravilih – kot je na primer nakupovanje – na poti stojijo številne ovire. Skupaj z Jeanom, ki uporablja električni invalidski voziček, smo se podali v ljubljanske trgovine, kjer smo ocenjevali dostopnost, parkirišča in toaletne prostore namenjene invalidom, mimogrede pa preverili še mestni avtobus.
Tabela z rezultati ocenjevanja, kliknite za povečavo
Z invalidskim vozičkom na avtobus
Z Jeanom smo se med ljubljanskimi trgovinami premikali z mestnim avtobusom. Večina voznega parka LPP (84 % vozil) je opremljena s klančino oziroma `rampo´ za invalide, ki omogoča enostaven vstop z vozičkom. S klicem na posebni telefonski številki (01/ 58 22 425 ali 051/ 44 99 92) uporabniki vozičkov – invalidskih in otroških – dobijo informacijo o prihodu takega avtobusa na določeno postajališče.
V teoriji je ureditev dobra, a včasih se zatakne na terenu. Po Jeanovih izkušnjah se na telefonski številki občasno nihče ne oglasi (tudi mi smo zvezo dobili približno v polovici testnih klicev), težavo predstavlja tudi klančina, ki jo voznik avtobusa premakne ročno – izstopi iz kabine, na zadnjem izhodu klančino premakne, potnik z vozičkom se vkrca, voznik klančino pospravi in se vrne v kabino ter odpelje naprej. Postopek ponovi na postaji, kjer potnik z vozičkom izstopi. Uporabniki invalidskih vozičkov so zato s strani nekaterih voznikov deležni nejevolje in neprimernega odnosa, čeprav je voznik klančino dolžan postaviti. Taka izkušnja posamezniku otežuje uporabo javnega prometa.
Vstop v trgovino
Vse trgovine, ki smo jih ocenjevali, so opremljene z ustrezno klančino, ki omogoča enostaven vstop z invalidskim vozičkom. Vrata v glavno stavbo so povsod elektronska – vrtljiva ali pa se samodejno razprejo – fizična moč za vstop ni potrebna. Nikjer nismo naleteli na kakršnekoli ovire, povsod lahko uporabnik invalidskega vozička vstopi sam, brez pomoči uslužbenca trgovine ali koga drugega. V tem delu ocenjevanja smo zato vsem podelili najvišje ocene.
Edina izjema je Eurospin, kjer je vratca potrebno potisnili ročno, zato smo jim oceno nekoliko znižali. Kakšen pa bi moral biti vhod, da bi dobil najnižjo oceno? Jean je na to vprašanje odgovoril takole: "Najnižja ocena je, če sploh ne moreš noter." Da, tudi to se zgodi in to pogosto. V veliko prostorov, tudi v centru mesta, uporabnikom invalidskih vozičkov vstop ni omogočen, čeprav jih od notranjosti pogosto ločita le stopnica ali dve. V takih primerih lastnike pozivamo k namestitvi klančin, kjer je to le mogoče.
Tudi pri vstopu v trgovski prostor – drugi vhod v primeru Hoferja, Lidla in Eurospina - oziroma vstop v Intrerspar/Mercator/Tuš/E.Leclerc znotraj trgovskega centra - težav ni bilo. Vhodi so elektronski, kjer se vratca odprejo samodejno s senzorjem, ali pa vrat sploh ni.
Trgovci vozičkom omogočajo nemoten prehod med policami
Širina prehodov med trgovskimi policami nikjer ni bila problematična - verjetno tudi zato, ker se vsi kupci po njih premikamo z vozički, a večinoma nakupovalnimi, zato ozki prehodi z vidika trgovcev ne bi bili najboljša odločitev. Vsem trgovcem smo v tem delu podelili dobre ocene. Jeanov invalidski voziček je širok 65 centimetrov in dolg 110 centimetrov – nekateri vozički so širši, zato imajo njihovi uporabniki lahko več težav, predvsem pri prehodih ob blagajnah.
Postavitev izdelkov je pomembna
Za uporabnika invalidskega vozička je zelo pomembna postavitev izdelkov oziroma prodajnih površin. Večinoma je stanje v trgovinah dobro, nekoliko nižje ocene smo podelili le diskontnim trgovcem (Eurospin, Hofer, Lidl), ki nekatere izdelke oziroma police ali hladilnike postavijo v več nivojev in tako osebam na invalidskih vozičkih onemogočijo dostop.
Hofer | Lidl |
Dodatna težava so pijače pakirane po več enot v trdo plastiko, ki jo oseba z manj moči v rokah težko raztrga, če želi vzeti le eno plastenko. Diskontnim trgovcem zato predlagamo, da vsaj nekaj pijače razdelijo na posamezne enote in tako fizično nekoliko šibkejšim kupcem olajšajo nakupovanje.
Cene so večinoma dobro vidne
V večini trgovin so cene napisane z velikim številkami, kar ni pomembno le za osebe na invalidskih vozičkih, temveč za vse kupce, predvsem pa tiste s slabšim vidom. Edini, ki smo mu tukaj podelili nižjo oceno je E.Leclerc, ki se je sicer med vsemi trgovci izkazal za uporabnikom invalidskih vozičkov najbolj prijaznega – z izjemo njihovih toaletnih prostorov za invalide, ki so med najslabšimi. Cene so v E.Leclerc-u so namreč navedene na majhnih elektronskih zaslonih in so slabo vidne z različnih zornih kotov, posebej od spodaj.
V kaj zlagati izdelke?
Ste kdaj pomislili, v kaj izdelke v trgovini zlaga oseba na invalidskem vozičku? Uporaba običajnega vozička ni mogoča, saj je prevelik in pretežek, košaro je težko držati v naročju, se z vozičkom premikati po trgovini in obenem zlagati izdelke s polic v košaro. Idealne rešitve nismo našli, najboljši približek ponuja E.Leclerc, kjer poleg vozičkov in dveh vrst košar najdete tudi manjši, višji voziček, v katerega postavite nakupovalno košaro. Ta izvedba se je izkazala za najbolj uporabno, saj je lahka in okretna, zato je Jean z njo dokaj enostavno manevriral med trgovinskimi policami – podelili smo jim najboljšo oceno. Poseben nakupovalni voziček prilagojen invalidom smo našli le v Tušu, a je precej okoren in je z njim težje manevrirati, zato je ocena nekoliko nižja kot pri E.Leclercu.
E. Leclerc | Tuš |
Na blagajni
Posebno blagajno, kjer imajo prednost invalidi in nosečnice imajo le v E.Leclercu, zato smo jim podelili najvišjo oceno. V Sparu je blagajna prilagojena invalidom s širšim prehodom, a tam invalidi nimajo prednosti, posebna blagajna je tudi v Mercator centru Šiška, a v času našega obiska ni obratovala. Prehodi ob blagajnah so večinoma dovolj široki, nekoliko ožja sta le v Eurospinu in Hoferju, a je Jean tudi tam brez težav zložil izdelke na trak in plačal. Nekaj več težav je bilo pri zlaganju v vrečko zaradi oblike traku, ki je v nekaterih trgovinah na koncu poglobljen in zato otežuje pobiranje in zlaganje izdelkov v vrečko. Kot najbolj priročne so se izkazali valjčki na traku za blagajno, ki olajšajo premikanje izdelkov – tem trgovcem smo podelili boljše ocene.
E. Leclerc | Interspar |
Standardi za parkirna mesta večinoma izpolnjeni
Čeprav z Jeanom nismo uporabili avtomobila, smo preverili tudi stanje na parkiriščih pred trgovinami, za mnenje iz izkušnje pa smo prosili tudi vse mimoidoče na invalidskih vozičkih – vsem se za prijazno sodelovanje in informacije lepo zahvaljujemo.
Parkirnih mest za invalide je pred trgovinami načeloma dovolj (vsaj 5 odstotkov), večina jih dosega trenutne standarde glede velikosti. Trenutno veljavni Pravilnik o zahtevah za zagotavljanje neoviranega dostopa, vstopa in uporabe objektov v javni rabi ter večstanovanjskih stavb določa širino najmanj 350 cm, da je omogočeno manevriranje z invalidskim vozičkom pri izstopu in vstopu v vozilo. Manj centimetrov smo izmerili le v City Parku in pred E.Leclercom, zato smo oceno znižali, višje ocene pa podelili parkiriščem, ki presegajo trenutni standard. Nov pravilnik, ki je v pripravi, določa minimalno širino 390 cm, ki je tokrat nismo namerili nikjer. Ocenjevali smo tudi, ali so parkirna mesta dovolj blizu vhoda ter ali so smiselno postavljena glede na klančino, ki vodi do vhoda – rezultati so bili dobri.
Nekultura parkiranja
Žal pa je tudi tokrat v oči zbodlo nekulturno vedenje tistih, ki neupravičeno zasedajo parkirna mesta za invalide. Najslabše je bilo stanje v večjih nakupovalnih središčih – Mercator centru Šiška in City Parku, kjer je bila polovica oziroma tretjina zasedenih parkirnih mest okupiranih z vozili brez parkirne karte za invalide - seveda tista, ki so najbližje vhodu.
Tovrstno nizkotno vedenje ostro obsojamo in obenem pozivamo trgovce k ureditvi problematike (v Šiški varnostnik napačno parkiranih vozil ni niti opazil). Zaradi neukrepanja pri nepravilnem parkiranju kupcev smo ocene znižali.
Primer dobre prakse je E.Leclerc, kjer so parkirišča namenjena invalidom opremili z veliko tablo, ki daje jasno sporočilo vsem obiskovalcem: "Rezervirano za invalide". Tam ni bilo parkirano niti eno vozilo brez ustrezne oznake. Vidno so parkirna mesta za invalide označena tudi pred Lidlom, s tablo na višini – označenost zgolj na talni površini se nam ne zdi dovolj, saj parkirno mesto vidiš šele, ko si tik ob njem. In če je Mercator center Šiška najslabši glede kulture parkiranja, je pozitivno presenetila informativna tabla pri vstopu v garažno hišo, ki opozori, da parkirna mesta za invalide tam niso na voljo.
Lidl | E. Leclerc |
Mercator Šiška | Supernova Rudnik |
Toaletni prostori pogosto neustrezni
Toaletne prostore smo na Potrošnikovem Zoom-u že ocenjevali, vedno smo preverjali, ali je na voljo tudi toaletni prostor za invalide. Tokrat smo se z Jeanom pregleda lotili bolj podrobno. Ugotovitev? Ni dovolj, da toaletni prostor za invalide je, pomembno je, kako je oblikovan ter ali je uporaben in varen. To pa lahko povedo le tisti, ki te prostore uporabljajo v vsakdanjem življenju.
Edino kar je bilo zadovoljivo je čistoča in opremljenost s toaletnim papirjem, milom in brisačkami ali sušilcem za roke, ki pa za invalide ni najbolj primeren. Prostori so pogosto premajhni – oseba na invalidskem vozičku za manevriranje potrebuje več prostora. Oprema v večini prostorov ni ustrezno vzdrževana, največjo nevarnost predstavljajo močno razmajana oprijemala ob toaletnih školjkah – tukaj smo podelili kar nekaj slabih ocen (City Park, Tuš). Toaletne školjke so pogosto preširoke (Mercator center Šiška, Tuš), kar je prav tako nevarno, izplakovalniki so neprimerni, saj je gumb težko pritisniti - to za osebo z manj moči v rokah predstavlja težavo (E.Leclerc). Gumb na pomoč je prava redkost, ali pa je pokvarjen (strgana vrvica). Pri postavitvi opreme se pogosto izkaže, da pri oblikovanju prostora uporabnik invalidskega vozička ni bil prisoten: obešalnik je v Supernovi postavljen na višini okoli 170 cm, ki je oseba na invalidskem vozičku seveda ne more doseči, previsoko je postavljeno ogledalo v City Parku – višina mora biti primerna za osebo v sedečem in ne stoječem položaju, dobrodošel je tudi dodaten naklon. Pipe so povsod ročne (čeprav so ponekod v standardnih toaletnih prostorih avtomatske!), prilagojeno z daljšim ročajem smo našli le v Tušu – podelili smo jih višjo oceno.
Ugotavljamo, da so toaletni prostori za invalide velika težava, na kar nas je že pred ocenjevanjem opozoril Jean. Ti prostori so za uporabnike invalidskih vozičkov pomembni, zato morajo biti dovolj veliki, ustrezno opremljeni in predvsem varni. Skoraj vsem toaletnim prostorom za invalide, ki smo jih ocenjevali smo podelili povprečne ocene, le Supernova je za las dosegla oceno dobro. |
City Park | E.Leclerc |
City Park | Tuš |
Kje smo ocenili tudi toaletne prostore:
- E.Leclerc Rudnik
- Mercator center Šiška
- Supernova
- Tuš BTC
- City park BTC