Zamišljena mladenka v trgovini je zatopljena v deklaracijo na plastenki mleka

Pri sedmih trgovcih smo preverili, kako jasno sta označena podatka o poreklu in sledljivosti pri osnovnih živilih kot so kruh, moka, sladkor, riž, jajca, mleko, meso, sir, kava, olje in orehi.

V trgovinah Hofer, Spar, Mercator, Lidl, Eurospin, Tuš in Jager po Ljubljani in na Štajerskem smo popisali enajst osnovnih živil:

  1. basmati riž,
  2. belo pšenično moko tipa 500,
  3. rezani beli kruh,
  4. beli sladkor,
  5. jajca velikosti M,
  6. mleto kavo,
  7. trajno polnomastno mleko (3,5 %),
  8. mleto goveje meso,
  9. orehe,
  10. sir gauda,
  11. sončnično olje.

V ocenjevanje smo vključili vse različice posameznih trgovskih znamk ter za primerjavo dodali še tipično blagovno znamko. Ocenjevali smo poreklo (60 %) in sledljivosti (40 %), pri čemer smo višje ocenili natančno navedbo porekla ter jasno navedeno verigo »od polja do vilice«.

Rezultati ocenjevanja navedb porekla živil (PDF)

Zakaj je poreklo hrane pomembno?

Kot potrošniki si želimo jasne informacije o tem, od kod prihaja hrana, ki jo kupujemo. Pregledno označevanje krepi zaupanje in nam omogoča, da izbiramo bolj premišljeno. Prav zato se tudi Evropska unija že več let zavzema za večjo transparentnost v prehranski verigi.

Jajca v skladišču trgovine

Strategija Od vil do vilic (Farm to Fork) jasno poudarja, da je potrošnikovo zaupanje ključno za trajnosten prehranski sistem: podatki morajo biti dostopni, sledljivi in razumljivi – od pridelave do končnega izdelka.

Zakaj je sledljivost ključna?

Sledljivost pomeni, da so podatki o poti živila znani skozi celotno verigo: od kmeta, prek predelovalca in distributerja do police v trgovini.

Če razumemo, od kod prihaja izdelek in kako je nastal, se lahko bolj zavestno in informirano odločamo, podpiramo lokalne proizvajalce ter izbiramo bolj trajnostne alternative.

Jasno poreklo, lažja izbira

Med izbranimi osnovnimi živili so bili najbolj dosledno in jasno označeni meso in jajca. To ni naključje, saj uredba (EU) št. 1169/2011 za te skupine živil narekuje obvezno navedbo informacij o poreklu. Posledično so vsi trgovci in vključene blagovne znamke za merili prejeli oceno zelo dobro.

Rezultati potrjujejo, da obvezno označevanje porekla potrošnikom omogoča jasen in zanesljiv vpogled v izvor izdelka in tako olajša izbiro.

Poreklo, skrito za oznako »EU« ali obratom polnjenja

Bolj pomanjkljivo je označevanje pri živilih, za katera zakonodaja ne zahteva navedbe porekla, denimo pri mleku, sladkorju in kruhu.

Prepogosto smo naleteli na zgolj splošne oznake, denimo »EU« ali »izven EU«, ki potrošniku ne povedo veliko. Tako ne moremo vedeti, ali je sladkor iz bližnje države ali z druge celine.

Mleko

Pri mleku smo opazili razlike v načinu označevanja porekla. Pri nekaterih blagovnih znamkah, kot sta Eurospin in S-Budget (Spar), je bila navedena zgolj ovalna oznaka obrata v Avstriji, ki potrošniku sicer pove, kje je bilo mleko polnjeno, ne pa tudi, od kod mleko dejansko izvira. Zaradi manj jasnih navedb sta bili ti blagovni znamki pri merilih poreklo in sledljivost ocenjeni slabše.

Drugače je pri drugih znamkah, kjer je bila označba bistveno bolj jasna in pregledna. Pri Mercatorjevem mleku, denimo, je bilo navedeno, da je surovo mleko slovenskega porekla, polnjeno na Hrvaškem. Takšna praksa potrošniku omogoča boljšo informiranost.

Zakonodaja sicer določa, da mora biti na mleku obvezno označen obrat polnjenja, navedba države porekla surovega mleka pa ni obvezna, razen kadar bi njen izostanek lahko zavajal potrošnika.

Beli kruh v rezinah in sir gauda

Pri belem kruhu v rezinah smo zasledili podatek o poreklu moke le pri enem izdelku, in sicer pri blagovni znamki Spar, kjer je bilo navedeno, da moka prihaja iz EU. Pri vseh drugih izdelkih ni bila navedena niti ta informacija. Podobno je bilo pri siru gauda: zgolj Spar je navedel poreklo mleka, ki prihaja iz Avstrije.

Beli sladkor

Še slabše je bilo pri belem sladkorju. Podatek o poreklu (EU) smo našli le pri Hoferju in blagovni znamki Agragold, pri čemer gre za zelo široko geografsko označbo, brez natančnejših informacij o dejanski državi izvora.

Nekaj pozitivnih izjem: orehi in riž

Pozitivno smo bili presenečeni pri orehih. Vsi ocenjeni izdelki so namreč imeli jasno navedeno poreklo, čeprav noben ni bil slovenskega izvora.

Riž v vreči iz blaga

Izstopal je tudi riž, večina izdelkov je imela označeno poreklo, ki je, pričakovano, večinoma Azija.

Primerjava med trgovskimi in blagovnimi znamkami

Rezultati kažejo, da blagovne znamke proizvajalcev niso nič boljše od trgovskih znamk. To pomeni, da ni samoumevno, da bomo pri znanih proizvajalcih dobili boljše informacije kot pri trgovcih.

Med znamkami trgovcev so se pokazale razlike: Hofer in Spar sta se na splošno odrezala bolje kot preostali ocenjeni trgovci, zato smo jih za transparentnost pri označevanju ocenili kot dobro. Kljub temu pa pri nobenem trgovcu nismo zasledili res celovitega in dosledno preglednega označevanja za vse ocenjene izdelke.

To pomeni, da ima vsak trgovec, ne glede na trenutno oceno, še precej prostora za izboljšave, predvsem pri večji jasnosti glede porekla osnovnih sestavin in preglednosti celotne verige.


 Preberite tudi: Od kod prihaja naša hrana?

E-novice

Želite biti na tekočem z aktualnimi novicami? Naročite se na e-novice še danes!
Antispam

Piškotki na naši spletni strani

To obvestilo je podano v skladu z Zakonom o elektronskih komunikacijah (ZEKom-2), ki ureja pravila glede uporabe piškotkov in podobnih tehnologij za shranjevanje podatkov ali dostop do podatkov, shranjenih na vašem računalniku ali mobilni napravi.

Informacije o uporabi piškotkov

Ta stran uporablja piškotke. Z uporabo naše spletne strani uporabnik izjavlja, da sprejme in soglaša z uporabo piškotkov v skladu s pogoji uporabe, navedenimi v tem dokumentu.

Upravljalec podatkov: MIPOR, Tržaška cesta 2, 1000 Ljubljana, mipor@mipor.eu 


PiškotekPotrebna privolitevOpis piškotkaTrajanjeKategorijaTretja stran
Joomla functional cookies, session Ne Osnovni piškotek za spremljanje uporabnika na spletni strani in prilagajanje prikaza. Čas obiska spletne strani Obvezni  
cc_necessary Ne Piškotek zabeleži podatek, da je obiskovalec spletne strani dal privolitev za piškotke. 1 leto Obvezni  
cc_analytics Ne Piškotek zabeleži podatek, da je obiskovalec spletne strani dal privolitev za analitične piškotke. 1 leto Obvezni Da
cc_social Ne Piškotki družbenih omrežij omogočajo sledenje po spletnih straneh, ki jih obiskujete in vam ob ponovne obisku družbenega omrežja prikazujejo ciljane oglase. Sledenje je možno, tudi ko niste prijavljeni v svoj račun na družbenem omrežju. 1 leto Obvezni  
_gat Da Piškotek servisa Google Analytics, ki je namenjen omejitvi zbiranja podatkov na zelo obiskanih straneh. 1 minuta Analitični Da, Google Inc.
_gid Da Statistika ogledov spletne strani. 1 dan Analitični Da, Google Inc.
_ga Da Statistika ogledov spletne strani. 2 leti Analitični Da, Google Inc.
Doubleclick (google partner) Da

DoubleClick uporablja piškotke za izboljšavo ciljanega oglaševanja. Glede na nastavitve na uporabnikovem računalniku in na spletnih straneh, se lahko podatki zbrani na ta način, dodajo uporabnikovem Google računu.

V primeru, da zavrnete namestitev tega piškotka, se vam ob obiskovanju spletni strani ne bodo več prikazovalo personalizirano Google oglaševanje.

20 dni Oglaševalski Da
Facebook piškotki Da

Facebook uporablja piškotke za funkcionalnost deljenja vsebin z naše spletne strani.

  Oglaševalski/Socialna omrežja Da, Meta, inc.
Twitter piškotki Da

Twitter uporablja piškotke za funkcionalnost deljenja vsebin z naše spletne strani.

  Oglaševalski/Socialna omrežja Da, Twitter, inc.

Če pri posamezni skupini piškotkov izberete možnost »Ne dovolim piškotkov«, bomo vse piškotke iz te skupine zbrisali iz vaše naprave in jih ne bomo namešali dokler ne boste to izrecno dovolili s spremembo nastavitev.

Če pri posamezni skupini piškotkov izberete možnost »Dovolim piškotke«, bomo piškotke iz te skupine namestili na vašo napravo in jih nameščali dokler ne boste spremenili nastavitve.

Kako onemogočiti piškotke

Če želite blokirati piškotke, vas opozarjamo, da bi to lahko negativno vplivalo na uporabnost nekaterih spletnih mest. Večina brskalnikov vam dovoljuje, da zavrnete/sprejmete piškotke. Spodaj je nekaj praktičnih informacij za onemogočenje piškotkov v brskalniku, ki ga uporabljate.

  • Microsoft Edge - v zgornjem desnem kotu kliknite tri pikice in izberite »Nastavitve«. V levem stolpcu izberite »Dovoljenja za piškotke in spletno mesto«, kjer lahko prilagodite nastavitve piškotkov.
  • Google Chrome - kliknite ključ v zgornjem desnem kotu in izberite »Nastavitve«. Na tej točki izberite »Zasebnost in varnost«, nato pa »Piškotki in drugi podatki spletnega mesta« in spremenite nastavitve.
  • Mozilla Firefox - v meniju za nastavitev menija v zgornjem desnem kotu izberite »Nastavitve«. Izberite »Zasebnost in varnost« in tu lahko prilagodite nastavitve piškotkov.
  • Safari - v meniju za nastavitev menija v zgornjem desnem kotu izberite »Nastavitve«. Izberite »Varnost« in tukaj lahko prilagodite nastavitve piškotkov.

V primeru, da bi nas o piškotkih na naši spletni strani radi še kaj vprašali, vam bomo z veseljem pojasnili! Pišite nam na mipor@mipor.eu.